Podle mých skromných znalostí to funguje asi takto:
Čím větší má benzín oktanové číslo, tím vyšší musí být teplota a tlak pro jeho zapálení. To je důležité u výkonných motorů, které mají větší kompresi => více stlačené směsi v menším prostoru => větší síla působící na píst => větší výkon. Pokud nalejete vysokooktanový benzín do normálního motoru a nezvětšíte zároveň předstih zapalování, nestačí se směs včas zapálit a motor ztrácí výkon. Naopak když do Mazdy místo 95 nalejete Natural 91, dojde k tomu, že působením vyššího tlaku při kompresi se směs vznítí předčasně ještě před proběhnutím jiskry. To se projevuje i u přehřátých motorů jako klepání ventilů (ne HLA).Kdysi jsem měl Wartburg s upraveným motorem (snížená hlava, jiné časování, tři karburátory atd.) a ten při přehřátí motoru běžel i po vypnutí klíčku.
Pokud si vzpomínám, tak např. Škoda 100 nebo 110 používala 91oktanový Special a měla předstih asi 3 a nižší kompresi, kdežto Škoda 110R coupé prakticky se stejným motorem jezdila na Super (96 oktanů) a předstih měla 7.
A vo vo tom to je