Ahoj, před několika dny jsem zde vyvolal menší diskuzi ohledně výměny oleje v automatické převodovce. Možná by vás zajímalo, jak jsem dopadl
.
1. MAZDA 626 2l/85kW, 16V, r.v. 1993, automat. Zakoupeno (dost levně
v autobazaru v Ostravě na Výškovické ulici.
2. Jsem laik, autům příliš nerozumím a lehce se dám v autobazarech oblafnout. Proto jsem si nevšiml oprav po lehčím bourání vpředu i vzadu (nic vážného), s tím související opravy laku, chybějících některých drobných dílů, trošku unavené tlumiče pérování atd.. V tomto autobazaru vás při zkušební jízdě nepustí na cestě k volantu s odůvodněním, že při případné havárii jsou pojištěni pouze uvnitř vlastního autobazaru a ne na veřejné komunikaci, takže jste odkázáni pouze na to, co vysledujete z jízdy technika. No, to by mi ani tak moc nevadilo.
3. Bohužel jsem si ale nevšiml nedostatku oleje v automatické převodovce a jeho tmavé barvy a opět jsme na to nebyli upozorněni. Byli jsme však upozorněni na nutnost preventivní výměny tohoto oleje + filtru a na nutnost preventivní výměny rozvodového řemene.
4. Z diskuze na těchto stránkách i z dotazů v několika servisech vyplynulo, že nikdo neví stoprocentně, jak to s výměnou oleje v automatu je, po kolika kilometrech se má měnit atd.
5. Dotazem ve značkovém MAZDA servisu v Olomouci jsem se dozvěděl, že v automatické převodovce u Mazdy je celoroční náplň a že žádný filtr tam není !!! Mluvil jsem přímo s technikem, který to dělá a ten mi mimo jiné tvrdil, že olej jen doplňuje a o žádném filtru neví!
6. Dal jsem na radu TomAnta a zajel jsem do firmy KAPS Kojetín. Potvrdili mi, že náplň není celoživotní a že filtr tam opravdu je
. Našli mi drobnou netěsnosti gufera u měniče a nabídli mi opravu za cca 7.000,- Kč. (demontáž převodovky, výměna gufera, výměna oleje + filtru). Trošku problém je v tom, že tato firma si pouze za vymontování převodovky z auta počítá 4.000,- Kč bez DPH. Navím mne upozornili na určitou možnost dalšího problému (souvisejícího s netěsností toho gurefa), díky němuž by bylo nutno převodovku rozebrat a v podstatě udělat repase měniče. Cenu takové opravy odhadli někde mezi 25.000,- až 50.000,- Kč bez DPH. Protože jsem náhodou neměl u sebe nějakých 70.000,- Kč v hotovosti, opravu jsme odložili na jindy. Na místě mi pouze udělali jednu výměnu oleje (bez filtru) a tím, že příště, až se bude měnit to gufero, se výměna dodělá i s filtrem (zatím tedy budu jezdit jakoby na "proplach").
7. Sedl jsem si k internetu a k telefonu, a testoval jsem další firmy. Protože již bylo okolo 19. hodiny večerní, dovolal jsem se na jedinou: Automatické převodovky, Miroslav Prajsler, Ostrava 3. Když mne ujistil, že u něj nehrozí nějaký paušál 4.000,- Kč za demontáž převodovky, dohodli jsme se na návštěvě (včera - úterý).
8. Netěsnost gufera označil za banální závadu, kterou by zatím neřešil (fakt je, že mi to zatím nedělá ani loužičky v garáži
. Přitom jsme zjistili, že v autě vůbec není chladič oleje převodovky (původní majitel si zřejmě nechtěl zvyšovat náklady výměnou poškozeného chladiče před odevzdáním auta do autobazaru a tak kusem hadice "proklemoval" vstup a výstup převodovky a bylo to ...) Takže jsme se zatím dohodli na dodělání té výměny oleje a filtru a montáži nového chladiče (filtr nejenže existoval, ale měl jej dokonce běžně skladem). Vypuštěný olej prohlédl, čichnul k němu a prohlásil, že žádný "šlem" z opotřebovaných lamel tam nevidí a že tedy pravděpodobně budou O.K. Udělal zkušební jízdu a konstatoval, že převodovka řadí jak má.
9. Platil jsem za:
chladič oleje 1.850,- Kč
filtr kit 700,- Kč
5 l oleje 1.000,- Kč (4 litry do auta + 1 litr do flašky na doplňování)
2 hodiny práce 560,- Kč
Celkem tedy 4.110,- Kč
Když jsem se ptal na typ oleje, tak řekl, že tam může být jakýkoliv olej do automatických převodovek růžové barvy, na výrobci že nezáleží. Dal mi litr na dolévání, tak už jsem na něj s přesným typem nenaléhal.
Když jsem se ho ptal na cenu generálky převodovky (tedy totéž, co mi v Kojetíně nabízeli za 25 - 50 tis. Kč bez DPH, tak řekl, že totéž mi v pohodě udělá do 25.000,- Kč vč. DPH. Vzhledem k tomu, že na mne zapůsobil docela solidním dojmem, myslím že se tomu dá věřit.
Mimochodem, v autobazaru, ve kterém jsem auto koupil, mi tvrdili, že mi generálku převodovky udělají do 10.000,- Kč. Takže tam už jsem ani nešel. protože jak jsem později zjistil, jen sada těsnění na přetěsnění převodovky stojí 8.000,- Kč ...
Co se týká intervalu výměny oleje v automatu, v Ostravě tvrdí, že u nového auta doporučují měnit při 50 tis. km, u mého (1993) doporučoval výměnu po cca 30 tis. km. Vždy olej i filtr.
Mám z tohoto servisu fakt dobrý dojem. Je to malá dílna, dělají jen automatické převodovky a zdá se, že dobře, protože tvrdil, že když v Kojetíně nestíhají, posílají to k němu
.
Kontakt na ně: Miroslav Prajsler, Štramberská 1218/41, Ostrava Vítkovice, tel: 604 819 511
That´a all.
Zdraví Vlasťa