Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

Jak funguje přeplňování naftového motoru systémem Comprex?

Prišli ste na dobrú vec? Podeľte sa s vašou skúsenosťou s ostatnými...

Jak funguje přeplňování naftového motoru systémem Comprex?

Poslaťod Luke.cz » Ned Máj 07, 2006 5:14 pm

Mám tu otázku na kterou mi zatm nikdo nedokázal uspokojivě odpovědět. Jak funguje Comprex? Je to mechanický kompresor?

Ptám se mimochodem i pro to, že hladám spůsob jak v domácích podmínkách zvýšit výkon obyčejného atmosferického dieselu s mechanickým čerpadlem. (prosím o vynechání takových příspěvků jako : namotnuj turbo, ap). Nainstalování sp. filtru přineslo nečekané zlepšení, ale zase tak prudké to taky není. Odhaduji to na cca +5PS a 10Nm. To mi ale nestačí, tak pokukuju po tom co by se ještě tak dalo .....
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod EDU » Pon Máj 08, 2006 12:10 am

Ve zkratce.

Zakladem je myslenka, ze vyfukovy plyn (VP) ma jeste zustatkovou energii (kinetickou) ve forme rychlosti resp. "razove vlny".
Do nejakeho tenkeho dlouheho prostoru napustis studeny cerstvy vzduch (CV) zezdola (strana CV), a vyfukove plyny do tohoto prostoru "fouknes" z druhe strany.
Tento fuk narazi na celo toho dlouheho prostoru rychlosti presahujici rychlost zvuku. Kolik to je presne zavisi na vice okolnostech, pro pochopeni principu to ale nema vyznam.
Timto "narazem" predaji VP svoji kinetickou energii, uvedou sloupec cerstveho vzduchu timto "razem" do pohybu. ten se pohybuje proti uzavrenemu plneni ze strany CV, CV se u toho stlacuje (COMPRimuje), v optimalnim momente na kratkou chvili otevres stranu CV, takto zkomprimovany CV potom vedes do valce stranou sani.
Vcas ale uzavres stranu CV tak aby VP neprosel na stranu sani. VP narazi na tu samou uzavrenou stranu kde byl pred chvili CV, stlaci se svoji jeste zbytkouvou energii, odpruzi se a zase kudy prisli odchazi. Nechaji po sobe jakesi poloprazdnou, kam po otevreni strany CV z airboxu se (tedy z atmosfery) vcucne Cerstvi vzduch.

Tolik jednoduse princip.

Mazda to jeste dopracovala tak ze tento proces se zvycenasobil, a po prvnim "stlaceni" CV jeste ochladi v mezichladici (mel by to byt ten divny chladic vlevo pred chladicem motoru) a jeste jednou prozene kompresnim cyklem (mozna i vicekrat, jde spis o to kolik komprimovaneho vzduchu motor potrebuje). Cim jsou nizsi otacky tim je teoreticky k dispozici vyce plynu pri vyssim tlaku, proto Comprex ztraci na efektu rostoucimi otackami presne obracene nez turbo klasicke lopatkove.

Technicky je to udelane tak, ze v dlouhem valci se toci dlouhy hvezdicovy hridel (na hrideli podelne lopatky) ktere tvori tocici se dlouhe prostory (dlouhy je pomer delku k plose toho prostoru). Na jednom konci je jedna osmina vpuste z atmosfery, potom osmina uzavrena pro kompresi, pak zase otevrena cast do prostoru sani motoru a zase uzavrena kde expanduje VP, potom cast znovukomprese z mezichladice, atd. Valec se toci a tim strida ty cykli jak jsou popsane vys. Pohanene je to od motoru z remenice alternatoru. Pohonem se rozumi pouze roztoceni toho valce, tzn. ze motor jako takovy neztraci zadny kroutici moment na pohon Comprexoveho valce. (OK nula nula nic, roztocics ho normalne rukou, je to na loziskach a motor prekonava pouze odpor v techto loziscich). Je u toho hromada technicko technologickych problemu, vyrobnich presnosti atd. Je to ale genialni.

Krome Mazdy ktera to ma pro osobni auta to jeste pouziva Caterpillar pro pracovni stroje, Comprexovy valec roztaci elektromotor a ma tim daleko presnejsi rizeni a vyssi efektivitu, to ale neni podstatne.

Pro pouziti u normalniho atm. dieslu bych si urcite zjistil max pripustny pracovni tlak motoru, myslim ze sic se to nezda, tlak na strane sani valce muze byt dost slusny, jeste jsem to ale nemeril. Dokud to funguje, proc se do toho hrabat, ze? Pouze je zname ze u comprexu mazdy praskaji hlavy, co pripisuju i pusobeni pulzniho tlakoveho namahani.

Staci??

ComprEx je vlastne slozenina slov oznacvujicich dej deje v tomto valci.


1.) Jeste doplneni. Efektyvni komprese se da zmerit pri mereni tlaku ve velci, oproti kompresi se musi ale merit nejnizsi dosazeny tlak, ktery odpovida tlaku z preplnovani.

2.) Pridelani Comprexu k jinemu motoru v podstate nejde, protoze je

a) objemne a nenajdes prostor k vestavbe
b) zavisle na geometrii a konstrukci vyfukove strany hlavy motoru. Vyfukova vetev musi umoznit primy osovy tlak plynu na komprexovy valec.
Naposledy upravil EDU dňa Pon Máj 08, 2006 1:17 am, celkovo upravené 2
Mazda 5 1,8i TX
626 GE HB - Comprex
Obrázok užívateľa
EDU
Forum Guru
 
Príspevky: 1563
Registrovaný: Str Jan 04, 2006 6:30 pm
Bydlisko: Děčín

Poslaťod Bootleg » Pon Máj 08, 2006 12:12 am

Mame vysvetlenie od cloveka, ktory tomu fakt rozumie, dakujeme!! :tlesk:
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod EDU » Pon Máj 08, 2006 12:13 am

Luke.cz píše:Mám tu otázku na kterou mi zatm nikdo nedokázal uspokojivě odpovědět. Jak funguje Comprex? Je to mechanický kompresor?

Ptám se mimochodem i pro to, že hladám spůsob jak v domácích podmínkách zvýšit výkon obyčejného atmosferického dieselu s mechanickým čerpadlem. (prosím o vynechání takových příspěvků jako : namotnuj turbo, ap). Nainstalování sp. filtru přineslo nečekané zlepšení, ale zase tak prudké to taky není. Odhaduji to na cca +5PS a 10Nm. To mi ale nestačí, tak pokukuju po tom co by se ještě tak dalo .....


JO a tak trapne zarizeni jako MECHANICKY KOMPRESOR z tech nemeckych sra... to rozhodne neni. Promin, nenavidim ty krami z nahonem dozadu, motorama vazicimi 2x tolik co kastle, prodavanych s hrisnou marzi nasim nadsenym zapadnim sousedum, a samozrejme autickarum v cele evrope... Fuj to jsem se opotil.
Mazda 5 1,8i TX
626 GE HB - Comprex
Obrázok užívateľa
EDU
Forum Guru
 
Príspevky: 1563
Registrovaný: Str Jan 04, 2006 6:30 pm
Bydlisko: Děčín

Poslaťod Luke.cz » Pon Máj 08, 2006 9:12 am

Díky za za odpověď jakou jsem očekával. Dozvěděl jsem se konečně to co jsem potřeboval a to docela vyčerpávajícím způsobem. Překvapilo mě jaké je to sofistikované zařízení a jakou malou účinnost v poměru k tomu to poskytuje.

Ono germánský mechanický kompresor..... viděl jsi někdy rozebraný G-Lader z VW (Golf G60, Passat G60)?

Sice jednoduchá, nicméně taky velice precizní věc. Dokonce si myslím že i montáž do v podstatě jakéhokoliv motoru by nemusela být nijak závažný technický oříšek. Problém je tu ale v tom, že tyto kompresory pořebujou každých 60t km repasi, o tom málo kdo ví a většinou to dojezdí do mrtva. Takže najít u nás "žijící" kompresor který by šel použít prakitcky nejde. Kompletně zrepasovaný kompresor z německa přijde na cca 40 t.
Takže tudy taky cesta nevede ....
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod Doktor » Uto Máj 09, 2006 5:32 pm

EDU píše:
JO a tak trapne zarizeni jako MECHANICKY KOMPRESOR z tech nemeckych sra... to rozhodne neni. Promin, nenavidim ty krami z nahonem dozadu, motorama vazicimi 2x tolik co kastle, prodavanych s hrisnou marzi nasim nadsenym zapadnim sousedum, a samozrejme autickarum v cele evrope... Fuj to jsem se opotil.


No zkus upresnit, o cem pises, protoze moje A4 ma turbolader pohaneny vyfukovymi plyny a navic ma quattro. :spik2
Caterham CSR R500
Obrázok užívateľa
Doktor
VIP 2013
 
Príspevky: 6540
Registrovaný: Pon Okt 04, 2004 2:02 pm
Bydlisko: Praha, Bratislava, United Kingdom

Poslaťod Luke.cz » Uto Máj 09, 2006 6:58 pm

V tomto případě bylo zjevně myšleno na Mercedesy a jejich kompresory zvlášť v AMG.

Ty nemáš kompresor ale klasické TURBO.
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod Lobo » Uto Máj 09, 2006 7:15 pm

Luke, zrepasovany kompressor nevyjde na 40t, ale treba takovy Eaton vyjde kolem 13t a s el. magnetickou spojkou kolem 15-20t...

Jinak jak tady uz nekdo poznamenal, musis dolu s kompresi, ta se bude pohybovat podle tlaku kterym hodlas plnit. Samozdrejmosti jsou kovane vnitrnosti, vetsi vstriky a programovatelna jednotka pri vyssich tlacich, jelikoz seriova jednotka nebude tyto pomery zvladat a prepla by do "default" rezimu...
Obrázok užívateľa
Lobo
Komunikátor
 
Príspevky: 562
Registrovaný: Ned Jan 29, 2006 9:53 pm
Bydlisko: Praha/Mlada Boleslav

Poslaťod Luke.cz » Uto Máj 09, 2006 7:22 pm

Lobo píše:Luke, zrepasovany kompressor nevyjde na 40t, ale treba takovy Eaton vyjde kolem 13t a s el. magnetickou spojkou kolem 15-20t...

Jinak jak tady uz nekdo poznamenal, musis dolu s kompresi, ta se bude pohybovat podle tlaku kterym hodlas plnit. Samozdrejmosti jsou kovane vnitrnosti, vetsi vstriky a programovatelna jednotka pri vyssich tlacich, jelikoz seriova jednotka nebude tyto pomery zvladat a prepla by do "default" rezimu...


Můžu čipovat tak maximálně centrál aby rychleji zamykal, jak jsem psal, mám klasické mechanické čerpadlo. vstřiky by se daly použít z TD, taktéž písty...

Ten kompresor stál opravdu nějakých 40t, ještě bych od toho někde našel fakturu :roll
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod Doktor » Uto Máj 09, 2006 11:31 pm

Luke.cz píše:V tomto případě bylo zjevně myšleno na Mercedesy a jejich kompresory zvlášť v AMG.

Ty nemáš kompresor ale klasické TURBO.


Neboj, ja vim, co mam, chtel jsem jenom vysvetleni. :o)
Caterham CSR R500
Obrázok užívateľa
Doktor
VIP 2013
 
Príspevky: 6540
Registrovaný: Pon Okt 04, 2004 2:02 pm
Bydlisko: Praha, Bratislava, United Kingdom

Poslaťod Lobo » Str Máj 10, 2006 12:23 am

Luke.cz píše:
Lobo píše:Luke, zrepasovany kompressor nevyjde na 40t, ale treba takovy Eaton vyjde kolem 13t a s el. magnetickou spojkou kolem 15-20t...

Jinak jak tady uz nekdo poznamenal, musis dolu s kompresi, ta se bude pohybovat podle tlaku kterym hodlas plnit. Samozdrejmosti jsou kovane vnitrnosti, vetsi vstriky a programovatelna jednotka pri vyssich tlacich, jelikoz seriova jednotka nebude tyto pomery zvladat a prepla by do "default" rezimu...


Můžu čipovat tak maximálně centrál aby rychleji zamykal, jak jsem psal, mám klasické mechanické čerpadlo. vstřiky by se daly použít z TD, taktéž písty...

Ten kompresor stál opravdu nějakých 40t, ještě bych od toho někde našel fakturu :roll


ja o chipu nemluvil, ale o plne programovatelny jednotce...
myslim ze je to ale zbytecny, nakonec bude vysledek nic-moc za dost penez...
to by byl lepsi swap motoru :)
Obrázok užívateľa
Lobo
Komunikátor
 
Príspevky: 562
Registrovaný: Ned Jan 29, 2006 9:53 pm
Bydlisko: Praha/Mlada Boleslav

Poslaťod Doktor » Str Máj 10, 2006 8:12 am

Lobo píše:to by byl lepsi swap motoru :)


Nebo swap auta:

Obrázok
Naposledy upravil Doktor dňa Uto Dec 06, 2011 2:20 am, celkovo upravené 2
Caterham CSR R500
Obrázok užívateľa
Doktor
VIP 2013
 
Príspevky: 6540
Registrovaný: Pon Okt 04, 2004 2:02 pm
Bydlisko: Praha, Bratislava, United Kingdom

Poslaťod Bootleg » Str Máj 10, 2006 8:28 am

V bielej farbe mal toto o dva bloky dalej jeden clovek v PO. Pretekar - Drotar, kto pozna to meno. :o) Medzi inymi mal aj Lincoln Mark VII, Pontiac Firebird, teraz tam stoji nejake BMW7, a mnoho dalsieho, hehe.
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod Luke.cz » Str Máj 10, 2006 8:30 am

Tak tohle ve slušném stavu stojí stejně jak nová Fabie.
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod dochtor » Str Máj 10, 2006 8:53 am

Luke.cz píše:Tak tohle ve slušném stavu stojí stejně jak nová Fabie.

Tou cenou sa ale akákoľvek ďalšia podobnosť končí :mrk
323S BA 1,5 Z5
dochtor
Komunikátor
 
Príspevky: 541
Registrovaný: Str Dec 08, 2004 11:24 am
Bydlisko: BA MT

Ďalší

Späť na Tipy a triky...

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron