Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

Newspeak autobazarníků

Prišli ste na dobrú vec? Podeľte sa s vašou skúsenosťou s ostatnými...

Newspeak autobazarníků

Poslaťod Luke.cz » Uto Apr 18, 2006 10:39 pm

V newspeaku autobazarních buzen se počet ujetých km nazývá stav tachometru. A tam se může nastavit, cha chá, co chcete. Počet předchozích majitelů se zase vyslovuje jako počet držitelů podle technického průkazu. Když se vystaví nový TP, pak se toto číslo resetuje na hodnotu 1. Pokud jezdilo auto mimo ČR, pak bylo přivezeno do ČR a zde je prodáváno, je rovněž po prvním majiteli, jedno, kolik lidí mu říkalo mein Schätzchen v cizině.

Voňafka je auto, které sice může být rezaté a téměř nepojízdné, ale vevnitř nesmrdí, tzn. nevyteklo tam mlíko ani jej nepozvracel pes. Pojem „akorát zajetej turbodýzl“, který už na tomto webu jednou padl, pak znamená „starej ojetej krám, GO motoru a turbodmychadla zapotřebí“.

No, koukám že vás nudím, tak přejdeme rovnou na celé věty.

Autobazarnewspeak: K našim vozům dodáváme unikátní certifikát PPNP, kterým prohlašujeme, že auto je technicky i právně bez vad.

Překlad: Až vám dojde toaletní papír, vemte si tenhle dokument a vytřete si s ním prdel. Jakýkoli certifikát k čemukoli, vydá-li ho prodejce sám a ne nějaká certifikační autorita, má hodnotu smrkové šišky.

Nyní něco velmi častého.

No vod těch pytlů jako ta kontrolka že nesvítí je tim že proče se spálila žárovička. Vidíte, u ABS je spálená taky. Voňy tady u těch tédéíček hodně hořej, protože jak to má tu turbínu vole, tak to hodně dobíjí.

Překlad: Automobil má vystřelený airbag. Aby to nebylo poznat, je odpojená kontrolka, takže nesvítí. Do smlouvy vám písmem Arial velikosti 5 napíšeme poznámku „vadný airbag“, abyste nás potom nemohl popotahovat. Tedy, vlastně, ona taky někdy pitomě problikávala kontrolka ABS, asi vadný senzor, tak když už jsme rozdělávali tu palubku, tak jsme ji vyndali taky.

Teď něco složitějšího.

No výbava tam je f plný palbě. Klíma, metla, kůže, ksenóny a značková muzika.

Doslovný překlad: Automobil má vyšší stupeň výbavy. Klimatizace, metalický lak, kožená sedadla, xenonové světlomety a značkové stereo.

Správný překlad: Auto má nějakou nespecifikovanou vadu. Bylo bourané, má utočený tachometr nebo je s ním jiný problém, takže vám budeme kolem dokola blábolit o tom, co stejně vidíte sami dost dobře, abyste si nevšimli, že teče olej z motoru a kapalina ze servořízení. Z této ukázky plyne, že autobazarštinu nelze překládat slovo od slova, ale je nutné se na ni dívat tak nějak komplexně.

Pak máme celou řadu replik obsahujících slovní spojení „lehce ťuklej“.

Lehce ťuklé je každé auto, ve kterém není mezi sedačkami zaražený strom po frontální kolizi. Takové auto je pak už jen „ťuklý“.Tak například „lehce ťuklej na dveře“ překládáme jako „auto bylo havarované z boku a opraveno tím, že byl vyříznut B-sloupek včetně kusu podlahy a na jeho místo jsme navařili jiný B-sloupek z jiného auta, které bylo lehce ťuklé zase z jiné strany. Pak jsme to zatmelili, nastříkali a teď je z toho tahle "perfektní kára f metle a f plný palbě“.

Pokud je stav automobilu natolik zjevný, že by pohádku o lehkém ťuknutí neakceptoval ani pacient s čerstvě implantovanou necertifikovanou rohovkou z prasete, pak se říká „eéém ááááh úúúh no ňáký poškození tam asi muselo bejt, ale asi ňyc vážnýho, jezdí to v pohodě“. Slovo poškození svojí neurčitostí ideálně zapadá do autobazarního newspeaku, protože poškození je odřený lak od odlétnuvšího kamínku stejně jako kolozubý hřeben řízení. V podstatě všechna auta jsou proto „poškozená“, podívejte se do smlouvy, tam dolů, psáno písmem Arial 4pt., jinak známým jako Arial AAA CZ.

Autobazarní newspeak v kombinaci s vrozenou šikovností příslušníků národa Přemka Podlahy se dovede spolehlivě vypořádat i s takovým jevem, jako je oxidace železa neboli koroze. Takže věta „my sme to vyspravili, je to nastříkaný bodýčkem a mělo by to ňákou dobu vydržet“ znamená „zalepili jsme ty prorezlé díry nějakým tmelem a přestříkali je nátěrovou hmotou Motip Body Protector“, v regionálním dialektu jednoho nejmenovaného velkého autobazaru na Praze 10 to pak znamená „zalepili jsme tu díru několika vrstvami papírové lepící pásky a přetřeli to asfaltovou barvou, máte hezké nezkorodované auto a přejte si, aby nepršelo“. Jiný velký pražský autobazar mě při ohledávání jednoho durch prohnilého formana obšťastnil větou, že „no jo fakt hele, tady je to ňáký odentovaný“. Přemýšlel jsem nad tím asi hodinu a překlad je následující: „Ano, také jsem nyní podobně jako vy zaznamenal, že lem blatníku je prorezlý a vypadá jako okousaný od králíka“, přičemž slovo „odentovaný“ si s sebou přinesl Anthony Deny ze země, kde klokani dávají dobrou noc.

Cenových vyjednávání se týče pojem „dobírat“. Dobíráním nemyslí autobazarní buzna, že si z vás udělá srandu. Ale vlastně ano. Je to činnost, kdy záhy po prodeji auta za částku X Kč zavolá prodávajícímu, že „auto mi tu furt eště straší na bazaru. Vodvezte si ho. To víte, tři roky stará fyjesta v turbodýzlu bez klimačky, vo to nikdo nemá zájem!“ Kupující, který zpravidla propadne panice, protože potřebuje peníze třeba na další auto, poněkud vyměkne. Autobazarní buzna mu pak prozradí, že by byl „na ten pekáč zájemce, kterej požaduje deset klacků slevu“. V překladu do jazyka Palackého to všechno znamená: „Auto už je prodané, nyní se pokusím z vás vymámit slevu deset tisíc korun českých, kterou nikomu dalšímu neposkytnu, peníze si ponechám a vám vyplatím částku X mínus smluvní provize mínus 10.000Kč.“.

Pokud jde o číslovky, základní přehled měnových jednotek a názvů bankovek v autobazarštině:

1.000,- Kč = jen litr
2.000,- Kč = dva papouchy
5.000,- Kč = pět litrů vole
10.000,- Kč = deset klacků

Při placení se můžete setkat s pojmem „na lízačku“. Zde nejde o to, že vám autobazarníkova ženuška, původní profesí kurva z E55, dnes ozdoba kosmetických salónů a solárií, jako prodejní bonus vykouří dýmku míru, ale chce se tím řici, že můžete nakupovat na leasing, správně česky na splátky. Takže opět celá věta, „no líznout to tady s tím cé es té cé bé to je to navýšení podle tadydle tohodle“, což překladu znamená, že u společnosti CSTB leasing dojde k navýšení splátek oproti platbě za hotové podle tabulky uvedené v letáčku.

Mluva autobazarních buzen je natolik komplikovaná, že nemá speciální výrazy pro pohlaví a stáří člověka. Proto v autobazarech najdeme pouze auta, se kterými jezdila ňáká žencká (zde zmrd předpokládá, že automobil po dámě bude mít méně najeto a může utočit více km na tachometru), nebo „to mňel ňákej děda f stodole“, (překlad: Senior vozidlo garážoval), z čehož má být zřejmě usuzováno na šetrné zacházení s vozidlem. Protože mi autobazarní buzna nikdy neřekla, s tímto vozem jezdil dvacetiletej pošuk, předpokládám, že taková slova autobazarní newspeak neobsahuje.

Autobazarní newspeak má i odlišnou gramatiku. Například má jen čtyři pády, podobně jako němčina. 1. Kdo, co (tohle skvělý auto) 2. (bez) koho, čeho (bez servisní knížky, bez záruky, bez STK) 3. komu (prodám vám) 4. (ne)(vidím) koho, co (problém). Pátý pád byl nahrazen citoslovci (hele, vole…). Má jen dvě osoby, a to sice první a druhou jednotnou, vykání ani účast více osob v dialogu, například vašeho automechanika, se nevyžaduje. Třetí osoba se vyskytuje jen v kombinaci se středním rodem (to uhnilo a upadlo, to je tam jen tak naaranžovaný, to nebylo bouraný, to bylo jen trochu ťuklý, to je tak prohnutý už z fabriky, to rádio nemá ustřihaný dráty).

Koloušek je zákazník autobazaru. Považuji to za maximálně trefné. Jistě si snadno představíte to zcela bezbranné křehké nohaté plaché zvířátko s velkýma očima. Jedinou šanci pro kolouška v lese plném šelem představuje rychlý útěk a vám to doporučuji taky. Zákazník v autobazaru nemá o mnoho více šancí než koloušek v lese, pokud není odborníkem v oblasti automobilismu, nejlépe karosářem, motorářem a elektronikem současně, je vydán autobazarním zmrdům zcela napospas. Jsme u toho, jak trefně poznamenal jeden diskutující u původního článku, auto se v Czecholandu „musí umět kupovat“ a veškerá zákonná ochrana je zákazníkovi na pytel, stejně jako je pro kolouška irelevantní, že ta liška, co mu právě prokousla krk, loví na území přírodní rezervace.

Sněhulák není v newspeaku autobazarních buzen pandulák ze sněhu. Sněhulák je automobil v bílé barvě. Bílá auta nejsou prý populární, hůře se prý prodávají a jsou tudíž levnější. Pokud chcete prodat do bazaru oktáfku ftédéíčku fkombajnu fsněhuláku, počítejte, že za ní dostanete asi o 10% méně než za oktáfku fkombíku ftédéíčku fmetle. Bílá mazdička 323 fefku fsněhulákoj vyjde asi o deset litrů levněji, což je přibližně částka, za kterou mi sněhuláka přestříkají na jakou chci barvu, což je zajímavý poznatek.

Pokud jde o technické názvosloví, autobazarní ksindl nepřejal pojmy obvyklé v motoristických periodikách a vytvořil vlastní. Díky tomu nám v bazarech řeknou o takových motorech, že by pánové Otto a Diesel vejrali jak medvídek koala. O autech fbenzínu nemá asi cenu se bavit. Vozidlo s turbínou není tank Abrams, ale automobil s přeplňovaným motorem. Nehodlám zde pitvat rozdíly mezi turbodmychadlem, turbokompresorem a vynálezem pana Kaplana, takže si raději povíme, že auto fdechtu je tédéíčko bez téčka a íčka, tedy nepřeplňovaný vznětový motor. Tédéíčko je známá věc. Nejrychlejší je tédéíčko fčerveným íčku a úplně nejzběsilejší pak fčerveným íčku i déčku, to je vážně hustý. Červený téčka ještě nezavedli. Auta f tédéíčku můžou mít komín neboli common rail, tedy vysokotlaké vstřikování z centrální lišty, nebo pédéčko, které se vyznačuje tím, že de hodně vocpoda. Tolik asi k technice.

Pak tu máme pojem vražda. Pokud autobazarní zmrd použije tento pojem v souvislosti nikoli s vámi, ale s nějakým autem, znamená to, že sám není o jeho technické spolehlivosti právě přesvědčen. Při známé benevolenci autobazarních zmrdů k technickému stavu je pak automobil zvaný vražda skutečně něčím, čemu je třeba se vyhnout obloukem. Potíž je v tom, že pokud jste koloušek, tak vám samozřejmě předem neřeknou, že auto, které jste si vybrali, je právě akční model vražda-bazišline, takže tato část zmrdí slovesné pokladnice je pro vás veskrze nepoužitelná.

Podobně jako vražda je na tom laple. Laple je zcizený automobil, který nyní smutně stojí v autobazaru a čeká na nového majitele. Laple může pocházet i z lízačky (vysvětlili jsme si minule). To se dělá tak, že předchozí majitel dál platí leasingové splátky, ale automobil strčí do baziše. Tam jej prodají. Pokud je koloušek hustej a požaduje vůz prověřit v databázích různých firem, zabývajících se identifikací vozidel, tak nevyskočí žádná varovná hláška, protože z hlediska zákona je všechno OK. Poté, co je automobil prodán, jeho zmrdimajitel se podělí s jeho zmrdiprodejcem o utržené peníze a majitel, správně držitel nahlásí krádež vozu. Leasingová společnost shrábne pojistku a zdánlivě to tedy vypadá, že všichni vydělali. Kromě kolouška ovšem. Koloušek pak jede se starou a dětma za tetkou do Bukovska. Nejede tam proto, aby nafasoval vejce a brambory a kozí mlíko, ale proto, aby švagra dohnal k zlosti svou skoro novou oktáfkou fkombíku ftédéíčku, snu českých rodin. Zatímco si koloušek připravuje odborné věty, kterými švagra úplně vykolejí, například že to jede dvě kila a žere pět a půl, ho cestou zastavuje obecní policajt starej Bláha, kterého zase kvůli hurá akci XXXYYYXYXYY vyhnali do terénu, aby byl ještě represívnější než minule, když napařil starý Vomáčkový padesát korun pokuty, že vedla kolo po nesprávné straně. Bláha má tu skvělou novou policejní fóbiji, co má na palubě tamten počítač a pomocí něho zjistí, že oktávie je kradená. Koloušek má smolíka pacholíka. Samozřejmě že se vyšetřuje. Pánové od policie se dostaví do bazaru, kde je zmrd bujaře uvítá, podobně jako minulej, předminulej a tak týden, a začne obvyklá hra na téma „já nic, já zprostředkovatel“.

Policajt: - Vy musíte přece vědět, kdo vám sem to auto postavil, máte s ním smlouvu.
Zmrd: - Baže, tady to mám, Josef Novák.
Policajt: - No ale ve velkým techničáku stojí Josef Brabec.
Zmrd: - No von ten Novák měl vod Brabce jako tu plnou moc.
Policajt: - A tu máte uloženou kde?
Zmrd: - Jo to já si neschovávám, milej pane.“

Atd.

Součástí slovníku autobazarních buzen je taky slovo „vybrat“ nebo „vydlabat“. Vydlabáním se rozumí činnost, kdy autobazarní buzny buď s, nebo bez souhlasu prodávajícího z automobilu vymontují veškeré cenné součástky výbavy, které prodají zvlášť. Obzvláště populární jsou v tomto ohledu litá kola a autorádia, tedy hlíny a muzika. Nemusí se nutně jednat pouze o výbavu, například jedna známá z Mekky postavila sice otlučenou, ale technicky ještě ucházející Fiestu do nejmenovaného bazaru na Libeňském poloostrově a tam z ní zmrdi kanibalizovali pumpu hydraulického servořízení. Asi po třech měsících se ukázalo, že auto nikdo nechce (že by mělo něco se servem??) a teď přijde pointa celého příběhu. Při pokusu vyřídit s příslušným zmrdibazaristou vzniklou diskrepanci se ukázalo, že s touto alternativou bylo počítáno už při prodeji vozidla, protože se v zápisu o technickém stavu objevila informace „snížená účinnost posilovače řízení“ – no a paninko, má to auto sníženou citlivost řízení, když tam není pumpa – no má, takže je na tom stejně, jako předtím, ne? Tak nás tady neobviňujte, nebo vás taky můžem žalovat pro újmu na cti…!


Vytrženo z kvalitního článku na webu d-fens.cz (snad mě za to neukamenujou) doporučuju přečíst celé.
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2004081502
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2004103105
VOLVO V70 Momentum D5, 2007
VOLVO S60 SUmmum D5, 2004
Obrázok užívateľa
Luke.cz
Luke.CZ
Luke.CZ
 
Príspevky: 1664
Registrovaný: Ned Aug 29, 2004 12:30 pm
Bydlisko: Valtice

Poslaťod Michal 4WS » Uto Apr 18, 2006 10:44 pm

Veľmi poučné!!!!!!!
:tlesk: :tlesk: :tlesk: :spik2 :tlesk: :tlesk: :tlesk:
Obrázok užívateľa
Michal 4WS
VIP 2006
 
Príspevky: 3268
Registrovaný: Štv Jún 16, 2005 8:41 am
Bydlisko: Banská Bystrica

Poslaťod George » Uto Apr 18, 2006 10:47 pm

D-fens je Budějčák. Na to jsme pyšný :o) . Je to super web. Čtu ho pravidelně.
Super je třeba článek "hráblo mi" kdy srazil cyklistu vadným zdrojem z počítače na zem protože do něj na chodníku drbnul :-D
http://fimosperky.cz - obchod s ručně vyráběným zbožím
Mazda 6 - 100kW turbo diesel
Obrázok užívateľa
George
NadMazďák
 
Príspevky: 5415
Registrovaný: Uto Júl 01, 2003 8:28 pm
Znalosť automobilov: 4. Viem ako funguje motor, viem aké sú základné a dôležité časti auta a ako principiálne fungujú.

Poslaťod Darken » Str Apr 19, 2006 12:56 pm

Bezva poučný článek... :tlesk:
Mazda Xedos 6 2.0 V6 144hp - super auto!!!!!
Zabij bobra zachráníš strom....:-)
Darken
Opytovateľ
 
Príspevky: 31
Registrovaný: Str Nov 09, 2005 10:05 am
Bydlisko: Humpolec

Poslaťod Sedvo » Sob Máj 06, 2006 11:28 am

Velice inspirativní článek! Jinak je to i velmi poučné!!! :lol
Bazar je bazar a pokud bychom byli bohatí, abychom si mohli koupit nové, tak by bazary nebyli! Já např. koupil v bazaru a byl tam super přístup!!!
Sám jsem v bazaru dělal a není zase jednoduché vykoupit auto, protože Češi jsou pěkně vychcaní a vše opraví a chtějí prodat! Když neprodají na soukromý inzerát, tak jim nezbývá nic jiného než tu popelnici odvézt do bazaru!!! Takže ti bazarníci to nemají jednoduché!
Prostě se kupuje použitá věc a nikdo neví, kdo, jak, kde s tím autem jezdil!!! Servisní knížka - žádný důkaz - dá se pořídit a vyplnit za 1000,-!!! :hura
Obrázok užívateľa
Sedvo
NadMazďák
 
Príspevky: 3333
Registrovaný: Sob Mar 04, 2006 7:25 pm
Bydlisko: Klobouky u Brna
Znalosť automobilov: 5. Trúfam si na elementárny servis, ako je výmena vadnej žiarovky, výmena brzdných kotúčov a pod.

Späť na Tipy a triky...

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť