Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

Aký je rozdiel medzi naftou a benzínom?

Prišli ste na dobrú vec? Podeľte sa s vašou skúsenosťou s ostatnými...

Poslaťod TomAnt » Pon Feb 27, 2006 1:41 pm

dabel píše:... kdezto diesel si brble okolo tych 2000rpm a ide kopec-nekopec na vysoky stupen:

He he, nechcem rypat, ale moj benzin si brble prevaznu vacsinu jazdy medzi 1500 a 2500 rpm :ho:
Obrázok užívateľa
TomAnt
Administrator VIP2012
 
Príspevky: 17889
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Bratislava
Znalosť automobilov: 4. Viem ako funguje motor, viem aké sú základné a dôležité časti auta a ako principiálne fungujú.

Poslaťod dabel » Pon Feb 27, 2006 1:44 pm

TomAnt píše:Hm, z tohto co sa tu popisalo ale citit jednoznacnu vyhodu dizlu, tak kde je problem? Kazdy predsa chce velky krutiaci moment a vysoky vykon uz v nizkych otackach...

No neviem... skor idealny by bol turbobenzin :lol Diesel poskytne vysoky krutiaci moment v nizkych otackach, ale zase vo vyssich ma zase benzin navrch - tam dieslu dochadza dych a prejavuje sa typicke dieslovske "vadnutie" (napr. u VW-TDI je v 3500rpm koniec, dalej to ide len extremne neochotne)
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod dabel » Pon Feb 27, 2006 1:46 pm

TomAnt píše:
dabel píše:... kdezto diesel si brble okolo tych 2000rpm a ide kopec-nekopec na vysoky stupen:

He he, nechcem rypat, ale moj benzin si brble prevaznu vacsinu jazdy medzi 1500 a 2500 rpm :ho:

No lebo:
a) je vysokoobjemovy
b) a to hlavne: ma kompresor
A nehovor mi, ze pri zrychlovani do prudkeho kopca nepodradi... diesel to nema zapotrebi, v 2000rpm sa absolutne neoplati podradit, lebo tam sa mu dycha najlepsie...
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod xxxxx » Pon Feb 27, 2006 2:06 pm

xxxxx píše:
TomAnt píše: tak preco ma dizel vacsi krutak v tych malych otackach? :ho:


otazka by mala byt skor preco ma dizel male otacky, resp preco dosahuje max. vykon pri mensich otackach v porovnani s benzinom


este poprosim jednu klucovu odpoved :lol
Obrázok užívateľa
xxxxx
Komunikátor
 
Príspevky: 857
Registrovaný: Ned Nov 07, 2004 9:08 am
Bydlisko: Juropin junion

Poslaťod TomAnt » Pon Feb 27, 2006 2:12 pm

xxxxx píše:
xxxxx píše:
TomAnt píše: tak preco ma dizel vacsi krutak v tych malych otackach? :ho:


otazka by mala byt skor preco ma dizel male otacky, resp preco dosahuje max. vykon pri mensich otackach v porovnani s benzinom


este poprosim jednu klucovu odpoved :lol


Z mojho laickeho pohladu asi preto, lebo ta nafta vybuchne "silnejsie" a teda vykona vacsiu pracu za jeden takt...
Obrázok užívateľa
TomAnt
Administrator VIP2012
 
Príspevky: 17889
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Bratislava
Znalosť automobilov: 4. Viem ako funguje motor, viem aké sú základné a dôležité časti auta a ako principiálne fungujú.

Poslaťod dabel » Pon Feb 27, 2006 2:25 pm

xxxxx píše:este poprosim jednu klucovu odpoved :lol

Tak na toto presne odpovedat neviem - myslim, ze to bude tym, ze samovznietenim sa tazsie dostava do otacok a celkove sa nedokaze naftovy motor tak roztocit , ako nasilne zapalovany benzin. Ale tolko len moja teoria... kazdopadne som este nevidel diesel, ktory by dokazal tocit viac ako 5000rpm, naopak som este nevidel benzin s menej ako 6000rpm...
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod Bill » Pon Feb 27, 2006 8:54 pm

Zasa to bude iba relativne porovnavanie. Vykonovo porovnatelne diesle maju vacsinou vacsi objem. Vyssi krutiaci moment pri nizsich otackach vychadza aj pri "hladkom diesli". Zavisi aj od sprevodovania. Podla mna by to mohlo byt takto:
1, Treba vychadzat z toho, ze oba su spalovacie motory. Ak sa nemylim, malo by to byt tak, ze horenie nafty v diesli je tepelne efektivnejsie z pohladu vykonu ako horenie benzinu v benzinaku. Neznamena to, ze dokonalejsie, teda "cistejsie". Naftovy motor je vyrobeny z inych materialov (preto je tazsi). Je tam vyssia teplota aj tlak (nafta nepotrebuje iskru na zapalenie). Vyssia teplota, vyssi tlak, silnejsi vybuch (preto sa viac trasie) znamena vacsiu silu, ktora posobi na piest, ojnicu, kluku...
2, Treba sa zamysliet aj nad tym ako sa vstrekuje nafta v porovnani s benzinom. Ako sa palivo miesa so vzduchom. Ale to je troska zlozitejsie aj na porovnanie. Karburator, injekcne vstrekovania, GDI, priamy vstrek, common-rail.
3, To ze sa moderne benziny sa nepucia pri nizsich otackach ako starsie je aj kvoli premenlivemu saniu.
4, Nemusel by byt problem postavit diesel, ktory by sa tocil do vyssich otacok, ale na co? Aj tak by mal pri vyssich otackach nizsi krutiaci moment.
5, V com je potom problem s dieselom, ked ma vyssi vykon pri nizsich otackach? V zrychleni, trva mu dlhsie kym sa na ten vykon dostane.
Dabel Vam uz skoro vsetko toto v podstate napisal.
Mazda a Mitsubishi sú súrodenci, ale Tatra nezná bratra!
Obrázok užívateľa
Bill
Prispievateľ
 
Príspevky: 441
Registrovaný: Pia Máj 21, 2004 4:27 pm
Bydlisko: vychod

Poslaťod Doktor » Pon Feb 27, 2006 11:42 pm

Ty vole, no, uz tu nie je Steve, ten by mi za nasledny amatersky clanok dal, no ale mame este Milana, takze kym napise, pokusim sa tu nieco posmolit. Takze.

Benzin - nizsi kompresny pomer, vacsinou stvorcova (alebo podstvorcova) konfiguracia - mysli sa tym vrtanie je vacsie ako zdih. nizsia tepelna ucinnost, vdaka iskre stabilnejsie horenie - vypliva aj zo zlozenia paliva. Z podstvorcovej konstrukcie vyplivaju aj idealne otacky - vacsinou nad 3000rpm / skratka sa to musi poriadne roztocit. Vysokoobratkove benziny ale suvisia so stvorventilovou technikou, ak nie je variabilne casovanie alebo premenliva dlzka sacieho potrubia, je to dole trosku lenive.. 40 litrove motory stihaciek z WWII tocili pri maximalnom vykone okolo 1700PS iba 2800rpm... Dnesne motorky a F1 skoro 20 000 - aby to podalo vykon, musi to byt pekne roztocene (potom to pekne saje zmes, pri atmosferickom plneni sa plnenie valcov optimalizuje, ina situacia je u preplnovania), idealne otacky pre krutiaci moment su kompromisom medzi idealnym roztocenim a odstredivymi silami, ktore vznikaju na nerotujucich sucastiach - ojnice a piesty - samozrejme neplati pre vankel. Benzin ma sviecky, zapalovanie, ked sa vypne kluc, dojde k preruseniu dodavky elektrickej energie do zapalovania.

Pri dopovani motora preplnovanim:

-klasicke turboduchadlo pohanane exhalatmi - motor je optimalizovany na cinnost pri urcitom plniacom tlaku, turbo ale potrebuje urcite otacky motora (spravidla okolo 1800rpm), aby tento tlak dodavalo. Otackam medzi ucinnostou turba a volnobehom sa hovori turboloch - turbodiera - cim je motor nastaveny ostrejsie a plniaci tlak vacsi, tym je viac citelna. Zaciatok optimalneho plnenia motora sa posuva z vyssich otacok prakticky k zaciatku ucinnosti turba, motor vyzaduje trosku iny jazdny styl, nie je ziaduce dopustit pokles otacok pod ucinnost turba.
- mechanicky kompresor (Miller v Xedos 9) - nema turbodieru z dovodu odberu vykonu na klukovom hriadeli, odobera vykon motora, spominana vacsia sila ostava



Diesel - ovela vyssi kompresny pomer, konstrukcia je vacsinou nadstvorcova (zdih je ovela vacsi ako vrtanie a je nutny na dostatocnu kompresiu zmesi), vacsie mechanicke namahanie, preto vacsinou liatinovy blok. vacsi podiel sadzi v emisiach. Povodne diesely vznikali upravou benzinovych konstrukcii - preto ta nevykonnost a nespolahlivost - neidealny zdvih a poddimenzovane suciastky. Zhavice sluzia na zahriatie priestoru pre prve samovznietenie, niektore moderne motory uz maju aj vyhrievane trysky. DIESEL NEMA SVIECKY, PRETO NEMA ANI ROZDELOVAC ANI ZAPALOVANIE. Ked sa vypne kluc, dojde k preruseniu dodavky nafty cerpadlom (systemom common-rail). Nizsie otacky dieselu su sposobene vacsim zdvihom - skor zacnu prevladat neziaduce odstredive sily vertikalne sa pohybujucich casti. Vacsi krutiaci moment v nizsich otackach je sposobeny jednak (dnes uz skoro pausalne) turboduchadlom, jednak vacsim zdvihom a vacsou tepelnou ucinnostou. Turbo nam pomaha, vlastne predpripravuje kompresiu vo valci, preto mozeme trochu zmensit zdvih - tym sa zvysia vyuzitelne otacky, ziskame trochu "benzinovejsiu charakteristiku bez toho, aby sme kompromitovali idealny proces naftoveho spalovania. Silnejsi starter (a spravidla vacsia kapacita autobaterie) je potrebna na "rozpohybovanie" vacsieho zdvihu dieselu a zhavenie.
Naposledy upravil Doktor dňa Uto Feb 28, 2006 12:30 am, celkovo upravené 2
Caterham CSR R500
Obrázok užívateľa
Doktor
VIP 2013
 
Príspevky: 6540
Registrovaný: Pon Okt 04, 2004 2:02 pm
Bydlisko: Praha, Bratislava, United Kingdom

Poslaťod Doktor » Pon Feb 27, 2006 11:53 pm

Bill píše:4, Nemusel by byt problem postavit diesel, ktory by sa tocil do vyssich otacok, ale na co? Aj tak by mal pri vyssich otackach nizsi krutiaci moment.


Bolo by to mimo optimalizovane horenie nafty - treba velku kompresiu na samovznietenie a k tomu je trepa velky zdvih. To limituje vysoke otacky

Bill píše:5, V com je potom problem s dieselom, ked ma vyssi vykon pri nizsich otackach? V zrychleni, trva mu dlhsie kym sa na ten vykon dostane.


Eee, ja mam s A4 stovku za 8,5s, bratru. Vyssi vykon v nizkych otackach a preto zle akceleruje? Nejako sa mi to nezda, to by totiz mal akcelerovat super, nie. Skor je to problem turbodiery a sprevodovania - 1 a 2 su vacsinou do pomala - pocita sa s tym, ze si este mino zatah turba, od tri az po 6 je to uz ako vo vytahu. S pevnym startom poze byt diesel pomalsi - A4 by som s mojou BA dal, ale v pruznom zrychleni povedzme 80-120 by sa nechytala.
Caterham CSR R500
Obrázok užívateľa
Doktor
VIP 2013
 
Príspevky: 6540
Registrovaný: Pon Okt 04, 2004 2:02 pm
Bydlisko: Praha, Bratislava, United Kingdom

Poslaťod Harry FE3 » Uto Feb 28, 2006 9:39 am

Problém ve zrychlení je hlavně kvůli tomu,že se pohybuješ v tom nejideálnějším rozmezí otáček jen chvilku a hned řadíš,čím ztrácíš čas.Ono se to nezdá,ale řazením se čas ztrácí strašně moc.Kdo měl třeba to štěstí a jel ve Fabii RS,musel si připadat,že jede v letadle-to auto ma krouťák jak prase a je malý.Třeba já když jsem s tím jezdil jsem si přiadal pocitově fakt jak v autě,co má několikrát větší výkon.Ale je to jen pocit-daný krouťákem-zátahem.Když jsem se pak podíval do tabulek,že RS zrychluje přes 9s na stovku,nechápal jsem,když moje auto má psáno 8,3s a přitom ten pocit se nedá srovnat!A proto se každý,kdo se rozhoduje mezi dieselem a benzínem musí rozuhodnou taky podle finančních možností,co si koupit.Já bych chtěl jednoznačně diesela (když se bavíme o common railech),protože mě jde o ten krásnej pocit zátahu,kterej bych v benzínu nikdy nedoplatil co se týče auta i spotřeby.Aby mě benzínový auto poskytlo takovej krouťák a tedy i pocit,musí být na hodně vysoké výkonové i cenové úrovni.
Obrázok
Obrázok užívateľa
Harry FE3
Top Mazďák
Top Mazďák
 
Príspevky: 2774
Registrovaný: Sob Dec 04, 2004 12:24 pm
Bydlisko: Brno

Poslaťod Black » Uto Feb 28, 2006 10:10 am

Harry a včera ten zátah večer s GF se ti nelíbil, když jsem ji točila až do omezovače :lol . Tím vozem Opel jsem se nemohla nechat zahanbit :twisted .
Jedna Mazda nestačí :-)

www.cx7.cz
Obrázok užívateľa
Black
NadMazďák
 
Príspevky: 13851
Registrovaný: Str Júl 18, 2012 5:05 pm
Bydlisko: Tihany, Morva
Znalosť automobilov: 6. Bežne si robím drobné opravy a úpravy na aute, automechanika potrebujem výnimočne.

Poslaťod dabel » Uto Feb 28, 2006 10:39 am

Harry FE3 píše:Problém ve zrychlení je hlavně kvůli tomu,že se pohybuješ v tom nejideálnějším rozmezí otáček jen chvilku a hned řadíš,čím ztrácíš čas.Ono se to nezdá,ale řazením se čas ztrácí strašně moc.Kdo měl třeba to štěstí a jel ve Fabii RS,musel si připadat,že jede v letadle-to auto ma krouťák jak prase a je malý.Třeba já když jsem s tím jezdil jsem si přiadal pocitově fakt jak v autě,co má několikrát větší výkon.Ale je to jen pocit-daný krouťákem-zátahem.Když jsem se pak podíval do tabulek,že RS zrychluje přes 9s na stovku,nechápal jsem,když moje auto má psáno 8,3s a přitom ten pocit se nedá srovnat!A proto se každý,kdo se rozhoduje mezi dieselem a benzínem musí rozuhodnou taky podle finančních možností,co si koupit.Já bych chtěl jednoznačně diesela (když se bavíme o common railech),protože mě jde o ten krásnej pocit zátahu,kterej bych v benzínu nikdy nedoplatil co se týče auta i spotřeby.Aby mě benzínový auto poskytlo takovej krouťák a tedy i pocit,musí být na hodně vysoké výkonové i cenové úrovni.

Harry, na benzine holt musis radit (ale to Ti asi zbytocne hovorim...). Jazdil som v tesnom slede na mojej Honde (2.4i, 190k, 223Nm/4500rpm) a kamosovom Saabe 9-5 (3.0TiD, 177k, 350Nm/2000rpm). A ten rozdiel v pocitovej dynamike bol minimalny - ten diesel je akorat menej citlivy na plne nalozenie, to uz by som mu nestihal. Ale samozrejme, na to, aby sa dynamikou Honda vyrovnala napr. pri zrychleni 140-180, musel som podradit na V.
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod dabel » Uto Feb 28, 2006 10:40 am

Black píše:Harry a včera ten zátah večer s GF se ti nelíbil, když jsem ji točila až do omezovače :lol . Tím vozem Opel jsem se nemohla nechat zahanbit :twisted .

Marketo, GF jazdi hodne dobre na benzinovy dvojliter, ale dynamicky proste na vydareny moderny diesel nema. Dokaze utiect 110k Octafke TDI, na 130k Passat TDI uz naozaj nema. Takisto by mu elegantne zdrhla Lubosova 120k Mazda6.
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod Harry FE3 » Uto Feb 28, 2006 10:58 am

Dabel to mi něříkej,že jsi pocitově necítil rozdíl mezi 223Nm a 350ti Nm,který jsou hlavně jinde o tom je taky ten pocit.Myslím tím v jiným poli otáček.
Obrázok
Obrázok užívateľa
Harry FE3
Top Mazďák
Top Mazďák
 
Príspevky: 2774
Registrovaný: Sob Dec 04, 2004 12:24 pm
Bydlisko: Brno

Poslaťod dabel » Uto Feb 28, 2006 11:04 am

Harry FE3 píše:Dabel to mi něříkej,že jsi pocitově necítil rozdíl mezi 223Nm a 350ti Nm,který jsou hlavně jinde o tom je taky ten pocit.Myslím tím v jiným poli otáček.

U toho Saabu citis brutalny zatah na dvojku v 2000rpm, ked zrazu zaberie turbo (ako tu uz pisal Doktor) - do 2000 sa nedej nic, potom zrazu pride "kopanec". Ten brut zatah trva asi do 2500rpm, potom opadne. Inak velmi vela spravi aj sprevodovanie, ako uz naznacoval Bill - cim kratsie sprevodovanie, tym vyssi krutiaci moment na kolesach a tym padom "vacsi tah" (typicky priklad: vela ludi sa zvezie Fabkou HTP a zda sa im to zive jak slak - ano, ale je to extremne kratucko sprevodovane).
To, co som porovnaval, bola realna situacia na dialnici - ides 130, chces zrychlit na 160. T.j. u toho benzina na patku cca. 4500->5500rpm, u diesla na patku 2600->3100rpm. Tam uz bol rozdiel minimalny, pretoze vykonovo uz boli oba motory vyrovnane.
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

PredchádzajúciĎalší

Späť na Tipy a triky...

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron