Stránka 1 z 4

Aký je rozdiel medzi naftou a benzínom?

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:12 pm
od Kris
Ale aj celkovo v technologii - povedzme by ma zaujimalo...cize nielen palivo ale rozdiel v motoroch a pod.

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:28 pm
od dabel
- diesel nema sviecky a ovela vyssiu kompresiu: nafta sa zapali sama (samovznieti) vysokym stlacenim (cca. 18-22 atmosfer)
- benzinak ma nizsiu kompresiu (cca. 9-11 atmosfer), ale na zapalenie potrebuje iskru - teda pri stlaceni da sviecka iskru a vtedy pride k explozii

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:30 pm
od Kris
dabel píše:- diesel nema sviecky a ovela vyssiu kompresiu: nafta sa zapali sama (samovznieti) vysokym stlacenim (cca. 18-22 atmosfer)
- benzinak ma nizsiu kompresiu (cca. 9-11 atmosfer), ale na zapalenie potrebuje iskru - teda pri stlaceni da sviecka iskru a vtedy pride k explozii


Musi mat teda diesel vykonnejsi starter aby to vedel stlacit?

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:34 pm
od xxxxx
dabel píše:- diesel nema sviecky a ovela vyssiu kompresiu: nafta sa zapali sama (samovznieti) vysokym stlacenim (cca. 18-22 atmosfer)
- benzinak ma nizsiu kompresiu (cca. 9-11 atmosfer), ale na zapalenie potrebuje iskru - teda pri stlaceni da sviecka iskru a vtedy pride k explozii


diesel ma vsak narozdiel od benzinu zhavice, nie? nemaju tie podobnu funkciu ako sviecky?
dosledok coho je ovela vyssi krutiaci moment dieslakov? Maju aj hole diesle vyssi krutiaci moment ako benzinaky alebo je to o turbe?

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:42 pm
od dabel
xxxxx píše:diesel ma vsak narozdiel od benzinu zhavice, nie? nemaju tie podobnu funkciu ako sviecky?
dosledok coho je ovela vyssi krutiaci moment dieslakov? Maju aj hole diesle vyssi krutiaci moment ako benzinaky alebo je to o turbe?

Nie, zhavice sluzia len na prve nastartovanie (teda na "nahriatie" vstrekovacov). Potom uz diesel bezi a bezi, nepotrebuje ziadnu iskru ani nic.

ad moment: Krutiaci moment je podiel vykon/otacky a kedze diesel ma vo vseobecnosti nizsie otacky ako benzin, dava tento podiel vyssi max. krutiaci moment.

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:48 pm
od TomAnt
Chcelo by to nejakeho odbornika, aby to dost suvisle napisal a rozdiely vyzdvihol...

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 12:57 pm
od dabel
TomAnt píše:Chcelo by to nejakeho odbornika, aby to dost suvisle napisal a rozdiely vyzdvihol...

To Ti nestacim? :twisted

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:03 pm
od TomAnt
dabel píše:
TomAnt píše:Chcelo by to nejakeho odbornika, aby to dost suvisle napisal a rozdiely vyzdvihol...

To Ti nestacim? :twisted

Kua :ho: to co si napisal som uz vedel, aj tak z toho nie som mudry... Chcel som tym povedat, ze lepsie jeden velky clanok, ako vela utrzkov...
Napriklad odpoved na otazku, preco ma dizlak vyrazne vyssi krutiaci moment ma vazne zaujima... a na to bola tvoja odpoved vyslovene nedostatocna...

dabel píše:ad moment: Krutiaci moment je podiel vykon/otacky a kedze diesel ma vo vseobecnosti nizsie otacky ako benzin, dava tento podiel vyssi max. krutiaci moment.

Sorac, ale toto plati aj pre benzin, ten isty vzorec, tak preco ma dizel vacsi krutak v tych malych otackach? :ho:

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:06 pm
od xxxxx
dabel píše:ad moment: Krutiaci moment je podiel vykon/otacky


jeee tak toto je pre mna ako objav Ameriky - chybajuci clanok v mojom puzzle :lol
Existuje na to aj nejaky vzorec? Ak mame k dispozicii max. vykon pri nejakych otackach? :koxo

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:08 pm
od xxxxx
TomAnt píše: tak preco ma dizel vacsi krutak v tych malych otackach? :ho:


otazka by mala byt skor preco ma dizel male otacky, resp preco dosahuje max. vykon pri mensich otackach v porovnani s benzinom

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:12 pm
od dabel
TomAnt píše:Sorac, ale toto plati aj pre benzin, ten isty vzorec, tak preco ma dizel vacsi krutak v tych malych otackach? :ho:

Aha, cize fyzika plati iba pre benzin a pre diesel nie, je tak? :lol

OK, tak to vezmeme od podlahy: za obrovske krutiace momenty mozu u modernych dieslov 2 fakty:
- nizsie nominalne otacky
- turbo

ad nizsie nominalne otacky: vysvetlil som ten vztah vyssie... teda napr. ak diesel dosiahne vykon 100kW v 4000 otackach a benzin v 6000 otackach, bude krutiaci moment u diesla o polovicu vyssi. A pretoze benzin potrebuje k urcitemu vykonu vyssie otacky, bude mat rovnako vykonny diesel vyssi krutiaci moment ako benzin.

ad turbo: to ma rozhodujuci vplyv na charakteristiku motora (nezavisle od paliva). Po zabere turba prudko narasta vykon, cim sa dosahuje v tom konkretnom momente vysoky krutiaci moment (vsimni si, ze moderne turbodiesle maju max. krutiaci moment priblizne pri 2000rpm - to je prave oblast, kedy naplno nabehne naplno turbo).

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:16 pm
od dabel
xxxxx píše:
dabel píše:ad moment: Krutiaci moment je podiel vykon/otacky


jeee tak toto je pre mna ako objav Ameriky - chybajuci clanok v mojom puzzle :lol
Existuje na to aj nejaky vzorec? Ak mame k dispozicii max. vykon pri nejakych otackach? :koxo

No v podstate ak mas vykonovu krivku, mozes si odvodit krivku krutiaceho momentu. Samozrejme neplati, ze v oblasti maximalneho vykonu ma motor aj najvyssi krutiaci moment. Naopak, v oblasti max. vykonu uz krutiaci moment silne pada, pretoze vykon uz nerastie.

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:27 pm
od TomAnt
Zda sa ze zacinam chapat... cize ak to zoberieme tak ze mame dva klasicne motory bez turba a kompresora tak >

- diesel dosahuje vyssie krutiace momenty, ale nizsie vykony
- benzin dosahuje vyssie vykony, ale nizsie krutiace momenty

aby nam rovnice sedeli, tak?

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:35 pm
od dabel
TomAnt píše:- diesel dosahuje vyssie krutiace momenty, ale nizsie vykony
- benzin dosahuje vyssie vykony, ale nizsie krutiace momenty

Jo, presne tak.
Zaroven to aj vysvetluje, preco sa benzin musi "tocit", kdezto diesel si brble okolo tych 2000rpm a ide kopec-nekopec na vysoky stupen: proste uz pri nizkych otackach ma dostatok vykonu, kdezto benzin ten vykon ziskava az otackami.

PoslaťNapísal: Pon Feb 27, 2006 1:39 pm
od TomAnt
Hm, z tohto co sa tu popisalo ale citit jednoznacnu vyhodu dizlu, tak kde je problem? Kazdy predsa chce velky krutiaci moment a vysoky vykon uz v nizkych otackach...