Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

startovaci kabely

Prišli ste na dobrú vec? Podeľte sa s vašou skúsenosťou s ostatnými...

Poslaťod George » Pia Nov 25, 2005 11:06 pm

startovací kabely nevím ale já si hodlám na jaře udělat nové kabely k baterce krom svorek a zatím to vychází cirka na 2 000.
Když se podívám na seriové očko na baterce z Mazdy tak se mi chce brečet.

Ale ono za kvalitní materiál se hold platí a automobilky si to nemohou dovolit. Když si vezmu že kvalitní pozlacené pojistkové pouzdro na kabel 50 qmm stojí 1200 kč a samotná nožová pozlacená pojistka stojí v sadě 200kč (2ks) tak by to bylo asi neprodejné. Tady už je to spíše otázka priorit a hlavně je to spíše pro muziku. Pro normální použití se vystačí s normálníma kabelama.
http://fimosperky.cz - obchod s ručně vyráběným zbožím
Mazda 6 - 100kW turbo diesel
Obrázok užívateľa
George
NadMazďák
 
Príspevky: 5415
Registrovaný: Uto Júl 01, 2003 8:28 pm
Znalosť automobilov: 4. Viem ako funguje motor, viem aké sú základné a dôležité časti auta a ako principiálne fungujú.

Poslaťod Suky » Sob Nov 26, 2005 12:21 am

George píše:... samotná nožová pozlacená pojistka stojí v sadě 200kč (2ks) tak by to bylo asi neprodejné. ....

To je zadara 8-)
Pojistka na ventilátor na Nissan Primeru stojí 600-800 CZK (přesnou sumu jsem zapomněl, místo koupi jsem si ji vyrobil z pojistky na favorita)
Obrázok užívateľa
Suky
Administrator VIP2011
Administrator VIP2011
 
Príspevky: 2883
Registrovaný: Uto Mar 09, 2004 2:00 am
Bydlisko: Kopřivnice
Znalosť automobilov: 5. Trúfam si na elementárny servis, ako je výmena vadnej žiarovky, výmena brzdných kotúčov a pod.

Poslaťod 626BB » Pon Nov 28, 2005 10:21 am

:jamaica

S tema startovacima kbelama zase tak neblaznete, ja pouzivam medene cca 8mm prumer, klasicke
plechova svorky a startuje to jedna radost. Pouzivam je dost casto, ani je nebalim a mam je volne lozene v kufru.
Startuju s nima motorky po delsi odstavce, 2x jsem si nechal pootevrene dvere a vymlatil jsem baterku
do dna, samo, ze v zime. Kamardum jsem pomahal tak 8x

Takze klid a zadne blazneni s 40 mm kabelama, prece je to jen nouzovka a vypomoc k slabsi baterce. :ha:
626BB

------------------------------

626 GE 2.0i 16v, 1992, 258 000 km
Obrázok užívateľa
626BB
VIP 2006
 
Príspevky: 200
Registrovaný: Štv Júl 31, 2003 9:56 am

Poslaťod Peter Borek » Pon Nov 28, 2005 10:47 am

hlavne nech maju poriadny priemer kablu, ale nie izolacie ako tie z TESCA za 150Sk, ale kabel aby nezacali pri startovani horiet......a s tymi z TESCA TDi ani necukne.... :-)
MAZDA 626 GV Combi 2.Oi, r.v. 88
DAEWOO Nexia 1.5 16V 92 PS
Obrázok užívateľa
Peter Borek
Forum Guru
 
Príspevky: 1078
Registrovaný: Pon Nov 22, 2004 5:10 pm
Bydlisko: Michalovce

Poslaťod T » Pon Nov 28, 2005 2:13 pm

Panove, panove.

Dovolte mi, abych uvedl par veci na pravou miru. :lupa

to George : vztah jsi si sice v tabulkach vyhledal spravne, ale interpretace je spatna

R = ro * l / S

kde ro - je merny elektricky odpor, nikoliv hustota ci rezistivita, a je rovna 1,8E-8 ohm * m

co se tyce teplotni zavislosti, teplotni soucinitel odporu je pro med = 4,33E-3 [1/K].

Dal jsem si tu praci a spocital odpor kabelu 3m dlouheho.

Pro prumer 5 mm R = 2.75E-3 ohm
Pro prumer 10 mm R = 6.88E-4 ohm

Takze ubytek napeti pri proudu 100A je
U(5mm) = 0.275V
U(10mm) = 0.0688V

Chcete-li mermomoci zapocitat vliv teploty, pro 100°C rozdilu to vynasobte koeficientem 1,43.

At tak ci tak, je to myslim zanedbatelna napetova ztrata, ktera nebude mit zaznamenatelny rozdil.
Chce to klid a zbytecne neblaznit se super kabelama. :kafe
T
Opytovateľ
 
Príspevky: 32
Registrovaný: Pon Sep 05, 2005 1:56 pm

Poslaťod dochtor » Pon Nov 28, 2005 3:16 pm

T píše:Panove, panove.

Dovolte mi, abych uvedl par veci na pravou miru. :lupa

to George : vztah jsi si sice v tabulkach vyhledal spravne, ale interpretace je spatna

R = ro * l / S

kde ro - je merny elektricky odpor, nikoliv hustota ci rezistivita, a je rovna 1,8E-8 ohm * m

co se tyce teplotni zavislosti, teplotni soucinitel odporu je pro med = 4,33E-3 [1/K].

Dal jsem si tu praci a spocital odpor kabelu 3m dlouheho.

Pro prumer 5 mm R = 2.75E-3 ohm
Pro prumer 10 mm R = 6.88E-4 ohm

Takze ubytek napeti pri proudu 100A je
U(5mm) = 0.275V
U(10mm) = 0.0688V

Chcete-li mermomoci zapocitat vliv teploty, pro 100°C rozdilu to vynasobte koeficientem 1,43.

At tak ci tak, je to myslim zanedbatelna napetova ztrata, ktera nebude mit zaznamenatelny rozdil.
Chce to klid a zbytecne neblaznit se super kabelama. :kafe


V zásade súhlasím, ako som písal vyššie - hlavne aby dočiahli :) , ALE
štartovacie káble musia byť dva, takže treba rátať so 6m kábla. Pri 100A prúde sa len na kábli 60W premení na teplo + úbytok napätia 5%. Stále ešte neuvažujeme vplyv nekvalitných, resp. špinavých svoriek...
323S BA 1,5 Z5
dochtor
Komunikátor
 
Príspevky: 541
Registrovaný: Str Dec 08, 2004 11:24 am
Bydlisko: BA MT

Poslaťod Suky » Pon Nov 28, 2005 4:08 pm

Pěkná teorie, ALE:

Jak píše doktor - vliv kontaktů NENÍ zanedbatelný.

A další hráč ve hře je vnitřní odpor baterie. Hlavně u starších baterií je tak velký, že napětí při startu je mnohem menší, než 10 V.
Obrázok užívateľa
Suky
Administrator VIP2011
Administrator VIP2011
 
Príspevky: 2883
Registrovaný: Uto Mar 09, 2004 2:00 am
Bydlisko: Kopřivnice
Znalosť automobilov: 5. Trúfam si na elementárny servis, ako je výmena vadnej žiarovky, výmena brzdných kotúčov a pod.

Poslaťod T » Pon Nov 28, 2005 4:32 pm

Jasne. Pro 6m samozrejme vsechno x2.

A jak jsem psal uz prvne cituji :
"Podle pruchoziho proudu musis mit dostatecnou izolaci a dostatecne kvalitni spoje."

a kvalitnim spojem jsem myslel dobre uchyceni svorky ke kabelu a svorku samotnou pro chyceni na baterce.


Myslim hlavne, ze se nema cenu zabyvat zlacenyma kabelama, apod.

Jeste to dochtor :

viz : "Pri 100A prúde sa len na kábli 60W premení na teplo + úbytok napätia 5%. "

to neni tak, ze se 60W premeni v teplo a jeste ubytek napeti na kabelu, ale prave ten ubytek napeti se premeni v teplo, tedy ty dve veci jsou vlastne totez.
T
Opytovateľ
 
Príspevky: 32
Registrovaný: Pon Sep 05, 2005 1:56 pm

Poslaťod Bill » Pon Nov 28, 2005 11:30 pm

Mam tiez taku menej kvalitnu sadu startovacich kablov. Parkrat sa pouzili a fungovalo to bez problemov. Ked som s tym chcel nastartovat Pajero a potom Tatru 603 vobec to ani neskrtlo. Myslel som, ze sa niekde prelomili, alebo odisli kontakty v tych "sponkach." Mohlo to byt tym, ze jednoducho na to nestacili?

Vidim, ze ste tu vsetci schopni elektrikari, tak mi neda, kedze s elektrikou nie sme kamarati, aby som sa neopytal:
1, Dostal som taky napad, prelozit baterku kvoli saniu na ine miesto. Budem potrebovat dlhsie kable (asi o 60 cm). Chcem sa opytat: Da sa to vobec urobit tak, aby to fungovalo? Mohol by z toho byt nejaky problem? Mam kupit kable podla povodnej hrubky, alebo hrubsie/tensie?
2, Mam voltmeter z nakladneho automobilu Ceskoslovenskej produkcie. Akym sposobom, ak vobec, by sa to dalo pripojit tak, aby to ukazovalo na kolko alternator dobija?
Preventivne upozornujem, ze vyssie zmienene upravy, nechcem v ziadnom pripade robit na Mazde.
Dakujem.
Mazda a Mitsubishi sú súrodenci, ale Tatra nezná bratra!
Obrázok užívateľa
Bill
Prispievateľ
 
Príspevky: 441
Registrovaný: Pia Máj 21, 2004 4:27 pm
Bydlisko: vychod

Poslaťod dochtor » Uto Nov 29, 2005 9:49 am

T: aj mne je jasné, že je to jedno :ha: , len som to chcel trošku zdôrazniť a napísal som to príliš stručne...

Vďaka úbytku bude napätie na koncoch štartovacieho kábla nižšie a zároveň sa budú tie káble hriať.

Bill: 60 cm by nemalo robiť problém, ale ako vyplýva z búrlivej diskusie hrubším káblom sa nič nepokazí :ha:
Voltmeter meria rozdiel elektrických potenciálov (ideálne by mal maťnekonečne veľký odpor), takže pripojiť paralelne k svorkám akumulátora.
323S BA 1,5 Z5
dochtor
Komunikátor
 
Príspevky: 541
Registrovaný: Str Dec 08, 2004 11:24 am
Bydlisko: BA MT

Poslaťod Pavel Rittich » Uto Nov 29, 2005 10:02 am

Nechci znevažovat tak odbornou diskuzi, ale vidím to daleko jednodušší: když někomu pomůžu zastartovat přes kabely, dojedu čumákem tak blízko, aby 2m stačily. Můj motor samozřejmě poběží - nebudu si ničit vlastní baterku. K nastartování druhého auta to musí stačit, i kdyby jeho baterie byla úplně vybitá. Jediné kriterium je, aby ty kabely byly dost silné a neshořely, nebo nerozpustily izolaci.
Obrázok užívateľa
Pavel Rittich
Top Mazďák
Top Mazďák
 
Príspevky: 2345
Registrovaný: Štv Júl 15, 2004 2:34 pm
Bydlisko: Ústí nad Orlicí

Poslaťod 626BB » Uto Nov 29, 2005 10:43 am

Pavel Rittich píše:Nechci znevažovat tak odbornou diskuzi, ale vidím to daleko jednodušší: když někomu pomůžu zastartovat přes kabely, dojedu čumákem tak blízko, aby 2m stačily. Můj motor samozřejmě poběží - nebudu si ničit vlastní baterku. K nastartování druhého auta to musí stačit, i kdyby jeho baterie byla úplně vybitá. Jediné kriterium je, aby ty kabely byly dost silné a neshořely, nebo nerozpustily izolaci.


Prave, ze nekdy nestastnik tak blbe zaparkuje, ze k nemu dojet cumakem poradne nejde. 2m ani nestaci,
kdyz mate baterku kazdy na te odvracene strane. Nekdy to najizdeni bylo obzvlaste vypecene :-)

Jinak tva baterka dostane prdu i kdyz ti motor pobezi, tolik energie nema altik sanci najednou vyrobit. To jsem si jist. :???

Jak jsem psal mam mosazne kabely cca 8 mm silne, plechove svorky, urcite jsem je koupil nekde v OBI nebo tak nejak a na takoveto nouzove startovani bohate staci. I 2,5 litrovy diesel naskocil jako nic.
Proste nesmi byt moc tenke a taky je dobre aby nikde necouhaly nezaizolovane konce. Pri tom stresu vam leckdy vyklouznou a sjedou po kastli. Bo vetsinou je tma snezi/prsi a je pekna kosa.
626BB

------------------------------

626 GE 2.0i 16v, 1992, 258 000 km
Obrázok užívateľa
626BB
VIP 2006
 
Príspevky: 200
Registrovaný: Štv Júl 31, 2003 9:56 am

Poslaťod Bill » Uto Nov 29, 2005 4:42 pm

dochtor píše: pripojiť paralelne k svorkám akumulátora.

Pre mna je elektrika spanielska dedina. Mam natiahnut kabel od baterky rovno k budiku, bez poistky? Nedalo by sa to prosim napisat ako pre debila, ktory kabel kam? Neviem, ci voltmeter nebol nahodou v aute co malo 24V sustavu. Nevadi to?
Dakujem za ochotu.
Mazda a Mitsubishi sú súrodenci, ale Tatra nezná bratra!
Obrázok užívateľa
Bill
Prispievateľ
 
Príspevky: 441
Registrovaný: Pia Máj 21, 2004 4:27 pm
Bydlisko: vychod

Poslaťod Suky » Uto Nov 29, 2005 5:51 pm

Bill píše:
dochtor píše: pripojiť paralelne k svorkám akumulátora.

Pre mna je elektrika spanielska dedina. Mam natiahnut kabel od baterky rovno k budiku, bez poistky? Nedalo by sa to prosim napisat ako pre debila, ktory kabel kam? Neviem, ci voltmeter nebol nahodou v aute co malo 24V sustavu. Nevadi to?
Dakujem za ochotu.


Od konce:

Pokud máš 24V voltmetr ve 12V autě nevadí to ničemu.
Teoreticky by to mohlo vadit jen tobě, že nevyužiješ celý rozsah voltmetru a tedy čtení bude zatíženo větší nepřesností (budeš mít méně podrobnou stupnici). V praxi je to jedno.

Zapojení je v principu jednoduché, plus voltmetru dej na nějaké plus (třeba na spínací skříňku a minus pól na nejbližší zem, tedy mínus). Pokud to dáš za spínačku, bude již v cestě i pojistka, což obecně doporučuji, aby ti při případném zkratu neshořelo auto.
Opět teoreticky je to nejlepší zapojit přímo na baterii (raději s výše zmíněnou pojistkou co nejblíže baterii) - protože potom se vyloučí možný vliv nějakého spotřebiče, který bude s voltmetrem sdílet drát (v případě jeho velkého odběru a špatně dimenzovanému vedení). Ale opět si myslím, že v praxi to nevadí, měření je stejně jen orientační.
Obrázok užívateľa
Suky
Administrator VIP2011
Administrator VIP2011
 
Príspevky: 2883
Registrovaný: Uto Mar 09, 2004 2:00 am
Bydlisko: Kopřivnice
Znalosť automobilov: 5. Trúfam si na elementárny servis, ako je výmena vadnej žiarovky, výmena brzdných kotúčov a pod.

Poslaťod dochtor » Uto Nov 29, 2005 6:19 pm

Bill píše:
dochtor píše: pripojiť paralelne k svorkám akumulátora.

"2, Mam voltmeter z nakladneho automobilu Ceskoslovenskej produkcie. Akym sposobom, ak vobec, by sa to dalo pripojit tak, aby to ukazovalo na kolko alternator dobija? "
Pre mna je elektrika spanielska dedina. Mam natiahnut kabel od baterky rovno k budiku, bez poistky? Nedalo by sa to prosim napisat ako pre debila, ktory kabel kam? Neviem, ci voltmeter nebol nahodou v aute co malo 24V sustavu. Nevadi to?
Dakujem za ochotu.



Pokiaľ má merať voltmeter napätie v palubnej sieti, tak áno - pripojiť priamo k baterke. Vzhľadom na minimálny prúd tečúci voltmetrom sa vplyv poistky na "presnosť" merania neprejaví, je teda rozumné ju tam dať. Ja by som voltmeter pripojil až za spínacou skrinkou, aby bol pod napätím až po otoční kľúčika.
Že je voltmeter 24V v princípe nevadí, akurát sa ručička nedostane za polovicu rozsahu. Predpokladám, že to beztak nebude veľký budík, takže čitateľnosť utrpí...
Dalo by sa to obísť nejakým zapojením, ktoré by obsahovalo násobič napätia a lineárny zosilňovač, ale to už by bolo jednoduchšie zohnať nový budík alebo postaviť niečo s LED diódami.
Naposledy upravil dochtor dňa Str Nov 30, 2005 10:04 am, celkovo upravené 1
323S BA 1,5 Z5
dochtor
Komunikátor
 
Príspevky: 541
Registrovaný: Str Dec 08, 2004 11:24 am
Bydlisko: BA MT

PredchádzajúciĎalší

Späť na Tipy a triky...

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť