Prolog
Uz dlho tvrdim, ze najlepsia cesta k dobremu jazdenemu autu je osobne sa prenho vybrat do "starych" krajin Unie. Osobne uprednostnujem (hlavne kvoli znalosti trhu aj pomerov) Nemecko. A tak ked moj tatko prehlasil, ze chce kupit jazdene auto z Darexu, velmi rychlo som ho presvedcil, ze radsej zajdeme pre auto prave do Nemecka...
Faza prva: vyber
Nasledovala faza vyberu auta. Zasadna otazka, ake auto tatko potrebuje, bola vcelku jasne zodpovedana: auto typu mini-van, Renault Espace, Voyager ci Mazda MPV. Velka nosnost (caste vozenie materialu), velky kufor, benzin, r.v. 1998 a novsie, cena zhruba do 5-6000EUR. Parameter nosnost sa ukazal ako absoltne vrazedny pre vacsinu kandidatov: napr. Mazda MPV ma podla auto katalogu nosnost necelych 600kg, Toyota Previa iba 520, dvojtonova Kia Carnival taktiez len 500. Vyber teda ostaval dost obmedzeny: Renault Espace, Chrysler Voyager, Eurovan II (Peugeot 807/Citroen C8/Fiat Ulysse/Lancia Phedra), Honda Shuttle. Nasledoval prieskum nemeckeho trhu, studovanie for majitelov a ich skusenosti. Postupne odpadali dalsi a dalsi kandidati... Forum majitelov Eurovan II bolo plne natolko neuveritelnych problemov, ktore boli vychytane az v roku 2006, ze nepripadal do uvahy. O Voyagerovi boli vsade zvesti o neprekonatelnej problemovosti a problemov s elektronikou. K tomu sa pridal argument extremnej vahy, takze sme nanho radsej rychlo zabudli. Honda Shuttle je super, bohuzial vnutornym priestorom sa na Espace prilis nechytala, navyse si neuveritelne drzi cenu. Preto ostal na vyber iba Espace, popripade Grand Espace ako jeho predlzena verzia. Pri vybere generacii padla volba na ako J63 oznacovanu generaciu vyrabanu v rokoch 1998-2002. Starsia prepadla v crash-testoch na celej ciare, uplne najnovsia je jednak draha, jednak ma neustale problemy s elektronikou. Aj motorizacie boli celkom jednoduche: diesle su neskutocne problemove (80% problemov na nemeckom fore espace-freunde.de sa tyka odidenych motorov a prevodoviek motorov 2.2dci...), na prvy pohlad idealny motor 2.0-16V 140k ma zase problemy so zanasanim zdvihatok ventilov a naslednym kolapsom motoru. Prva generacia motoru 3.0V6 mala silne poddimenzovany automat, ktory sa iba zriedka dozival viac ako 100tkm. Motor 2.0i-115k bol zase zufalo podmotorizovany. Takze ostala jedina volba: Espace 3.0V6 so 190k a automatom. Jeho jedinou nevyhodou je prilis pracna vymena rozvodoveho remena (motor musi von). Ked bola faza vyberu ukoncena, nasledovala...
Faza druha: zber kandidatov
Alias hladanie aut spadajucich do danych kriterii... malo kilometrov, idealne rok vyroby 2000 a novsi, 50km okolo Mnichova. Kandidatov bolo celkom dost (2 mimo Mnichova v rovnakom bazare, 1 na zapade, 3 na vychode Mnichova), uz len vybrat. Mojim favoritom bol Grand Espace r.v. 2000, 115tkm, po vymene rozvodov a sviecok (kriticky bod vybaveny!) a so serviskou. Takze sa zacala blizit cesta... Spomenul som ju znamemu Jozovi, ktoreho srdce pistalo po Honde Civic 1.5VTEC: na internete bola jedina, priamo na bazarmi posiatej Wasserbuger Landstrasse, k tomu este jedna v bazare s dvoma Espacmi. Slovo dalo slovo a plan sa zacal crtat: vyrazime vo stvrtok rano, pozrieme kandidatov, rozhodneme sa, v piatok kupime, dame na prevozky a ficime domov.
Faza tretia: rychly vyjazd
Stvrtok
6:00 Vyrazame! Nakladam tatka a Joza do mojej Hondy, vyrazame. Pocas cesty sa Jozo ukazuje ako skvely zabavac, rozprava cely cas az po Salzburg. Tam nastavujeme navigaciu na bazar s dvoma Espacmi a jednym Civicom. Dedinka Egling...
11:00 Opustame hlavne tahy, plizime sa dedinkami, ked tu zrazu navigacia hlasi odbocit medzi niekolko statkov. Pozerame na seba, ale verime a odbocujeme. Statky koncia, cesta pokracuje do lesa a navi hlasi, ze sme na mieste. A naozaj, napravo zbadame "bazar"
Toto je ten "pekny reklamny" pohlad... auta same vraky, jeden Espace uz predany, druhy ako-tak zachovaly, no nic moc. Civic z tohto inzeratu je neskutocny vrak, hnus a hroza. Tatko sice pozera na Espaca, ja vsak prehlasujem, ze od takehoto bazaru veru nema vyznam kupovat... Skaceme do auta a pokracujeme v ceste k najlepsiemu Civicu...
12:00 A sme v Mnichove! Prichadzame do bazaru, kde sa medzi dvadsiatimi zanovmymi Audinami nenapadne v rohu krci Honda Civic z roku 2000. Podsadity predajca nam hned dava kluce "Jasne, pokukajte, co treba". Pozerame, okrem par skrabancov nie je nic zle vidiet. Pytam sa na skusobnu jazdu, predajca nam dava kluce a nasadzuje prevozky. Pytam sa, ci s nami ide, ale on len mavne rukou "Nechce sa mi... ale davajte bacha na rychlost, pokuta dojde nam". Predtym nam poukazoval servisnu knizku, vsetko sedi. Skusobna jazda dopadla na vybornu, auto je OK. Parkujeme. Pytam sa Joza, co teda, ci mam skusit aj jednat. Jozo prehlasi, ze berie aj za tuto cenu, ale spustit by nebol zle. Vystupujeme a pytam sa podsaditeho predajcu, ze co by sa dalo robit s cenou, ked auto pojde na export. Chlapik ma zaskakuje...
- No a aka je vasa predstava o cene?
- Styri tisicky!
- OK!
Nevahal ani sekundu a zabrblal nieco o tom, ze bude rad, ked to auto zmizne: evidentne mu nezapadalo "do kseftu". Jozo podpisuje zmluvu, ja sa pytam na prevozky. Chlapik mi vysvetluje, ze asi 400m od nich je exkluzivny autosalom sprostredkujuci prevozne znacky, do hodiny vybavia akekolvek. Stoji to 120EUR, ale ked sa preukazeme ich vizitkou, bude to za 90EUR. Ale mame vraj ist az za chvilku, teraz maju obednu prestavku. Navrhujem, aby sme zatial kukli Espace. Od Civicu dostavame kluce aj papiere, vraj ked budeme mat prevozky, mame prist a proste si auto zobrat
13:30 Bazar v Ottobrune. Pekne auta, ale ziadne exkluzivitky.
Grand Espace je tam, ale na podivnych plechacoch. Pozeram ho zvonku, stav je ako novy. Dnuka pokecam s mladym Turkom, dava mi kluce, ukazuje servisnu knizku: auto bolo servisovane iba u Renaultu, vsetka udrba 100%, auto ma dokonca este zaruku jazdeneho auta od Renaultu, plechace su zimne, letne alu maju odlozene. Motor si pradie, vsetka elektronika funguje. Pytam sa na skusobnu jazdu, tentoraz ide chlapik s nami, soferujem ja. Auto 100%, klud, sepot, vyborne! Pytam sa na export cenu: chlapik zlavuje 300EUR na 6500EUR. Vyborna cena! Tatko sa rozhodne, ze berieme, podpisujeme zmluvy, berieme papiere a ideme vybavi prevozky
15:00 Exkluzivny autosalon nachadzame hned: pred nim stoji na prevozkach Bentley Arnage, ako lakadlo dva Jaguare (klasik XJS a novsi XJR), vnutri styri Porsche 911, dve Ferrari a dake veterany. Talianskym majstrom vysvetlujeme, ze chceme dve prevozky, pricom ideme od predajcu Civicu. Talian sa cuduje "Dve? Mame len jednu nachystanu...", vytahuje ju, chvilku vaha, ale hned berie dalsiu prevozku a dava ju so slovami "OK, aj tuto vam dam", Vyplnujeme splnomocnenia, berieme prevozky, platime 2x90EUR a utekame prec pre obe auta
15:30 Moj mnichovsky byt. Kecam s majitelkou ohladom dakych veci, tatkovi a Jozovi navrhujem, aby sme isli este v ten den domov. Ideme sa navecerat do nedalekej krcmiky...
17:30 Vyrazame! Vychadzame na dialnicu, prvykrat tankujeme drahy nemecky benal, kontrolujeme tlak v pneumatikach a ficime smer Salzburg. V Salzburgu dame plne nadrze a potom uz valime smer domov. Mimochodom, asi 80% aut na dialnici su nemecke prevozky...
23:00 Sme doma! Za den sme otocili 1200km, kupili dve (snad) kvalitne auta a vylet je za nami!
Epilog
Takze asi tak: nakup auta v cudzine pri aspon akej-takej znalosti reci nie je problem. Dealeri sa naozaj snazia, vsetko bezi dobre. Auta su stavom a kvalitou niekde celkom inde ako u nas, perfektne vyplnena serviska je beznym javom. Ostava uz len prekusat sa vsetkymi formalitami tu na Slovensku a auta mozu veselo jazdit. Moje odporucanie: treba to skusit!