pre a.l.i.
z tvojich príspevkov mám dojem, že ti tak ani nejde o to posťažovať sa, že ti odišli kotúče, ako skôr o to, ako rýchlo dokážeš jazdiť po našich diaľniciach. Myslím si, že každá rýchlosť okolo 200 (je jedno na akom aute a na akej ceste, s výnimkou závodnej dráhy) je koledovanie si s osudom. Na svojich cestách som sa rozprával s jedným spolumajiteľom penziónu v Liberci. Mal spoločníka, ale už nemá. Prd mu bolo platné, že mal najnovší model Mercedesa. Keď mu pri 220 na nemeckej diaľnici praskla pneumatika, už to nerozchodil. Iný príklad: pred pár rokmi za Bratislavou uhorela na diaľnici celá posádka Audi A8, keď im pri 200-ke vbehol do cesty diviak.
Tiež som robil sprostosti - keď sme kedysi ako obchoďáci odchádzali v noci z porady, tak sme pravidelne šli na Š-Favorit Pick-up-och medzi Turč.Teplicami a Martinom čo to dalo (140 km/h) a 2-3 metre za sebou, aby sme šetrili benzín. Raz som si potreboval odskočiť, a skoro som sa neudržal na nohách, taká bola poľadovica. Odvtedy sa snažím jazdiť tak, aby som neohrozil ani seba ani iných - na diaľnici mi v pohode stačí 130.
Keď jazdíš po diaľnici, každé auto idúce napravo od teba ti môže vbehnúť do jazdnej dráhy. Dobrý vodič sa od priemerného odlíši jednoducho tak, že rozmýšľa nielen za seba (to nie je až taký problém), ale hlavne za druhých - čo by sa mohlo stať, čo by mi šofér predo mnou alebo vpravo odo mňa mohol vyviesť. Z času na čas aj ja robím chyby, a domnievam sa, že právo robiť chyby majú aj ostatní. Pri rýchlosti cez 200 na našich diaľniciach ti však nezostáva nič iné len sa spoliehať na šťastie - že vodiči pred tebou žiadnu chybu neurobia, alebo že ti niečo nevbehne do cesty.
A ešte niečo z fyziky: energia auta rastie so štvorcom rýchlosti: spomalenie auta z 200 na 100 dá brzdám 3x viac zabrať ako spomalenie zo 100 na nulu a 12 x viac ako keď v 50 vbehne do cesty chodec a vodič musí zabrzdiť. Iný príklad: pri spomalení zo 160 na 120 musí brzdová sústava absorbovať viac energie ako pri zastavení zo 100 na 0 a 4x viac energie ako pri zastavení z 50 na 0 (samozrejme bez brzdenia motorom). Skús si spočítať, koľkokrát pri svojej divokej jazde musíš auto spomaliť o takúto relatívne malú hodnotu (40 km/h). Potom sa netreba čudovať, že brzdy vydržia toľko koľko vydržia.