Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

Ako zabehnut motor?

Hotové riešenia, návody, postupy, zvyklosti, odporúčania a rady z reálneho života...

Moderátor: George

Ako zabehnut motor?

Poslaťod Kris » Str Okt 10, 2007 9:06 pm

Davam to sem..hoci moja prapovodna otazka je "Co je to ten zabeh vlastne a preco je vobec potrebny?..
Ale nepiste mi tu tie popularno naucne veci typu ze "si to musi sadnut"..detaily nejake technicke..viac odborne to pojmime..
D.

GIB ma takyto navod pri svojej mazdicke...

ZABEH noveho motora - ako na to?
* Medzi 0 - 2000km
1. Jazdit skor opartnejsie a velmi nevytacat, maximalne tak 3000-3500 rpm ale aj nepodtacat pod 1500 rpm. Jazdit niekde medzi 1900 a 3500 rpm.
2. Na tempomat zabudnut a neist rovnakou rychlostou viac ako 30km.
3. Ziadne velke rychlosti a len "lahka noha".
4. So spojkou a prevodovkou jemne.
* Medzi 2000 a 5000 km uz trosku s odvahou do tych 3500 rpm.
* Medzi 5000 - 10000 km
Jazdit uz tak, ako by som si predstavoval aby to auto jazdilo v buducnosti...
* Do 20 000km
Motor je v podstate este stale v zabehu, tak treba na to mysliet. Ziadne extremy by som do 20tis neskusal.
* Nad 20 000km - uzivaj plnu radost z jazdy!
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod Bootleg » Str Okt 10, 2007 9:18 pm

OK. Kazda Mazda je od vyroby zabehnuta spolu s prevodovkou nastudeno. Blbosti to nie su, ze si to musi sadnut, lebo musi, musi si vsetko najst svoje miesto, svoje drahy. Takze ked si teraz kupis novu mazdu, mozes rovno jazdit. Aj tak by som ale odporucal podla navodu Gib-a. A preco, dajme tomu, ze vymenis kruzky v motore. Valce maju uz svoj tvar od predchadzajucich kruzkov a kruzky od valcov, jednoducho si na seba zvykli tak, ako boli. Das nove, su ine ako povodne, preto tomu trosku trva, kym si na seba tie veci zvyknu - posobenim teplot, tlakov, oleja a podobne. Mna to caka o 3 tyzdne asi.. zabeh V6 s novym vnutrom.
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod Kris » Str Okt 10, 2007 11:20 pm

Ja som myslel ze valce su kruhove.. :lol
Pocuj..to v akej mierke odchylok sa bavime? Milimetre? Mikrometre? Celkovo sa mi nepaci ze si to musi sadnut..to ako vazne nie je tak presna vyroba ze to sadne presne od zmontovania? :o:
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod Bootleg » Str Okt 10, 2007 11:35 pm

No priemer piestu je vzdy mensi ako priemer valca (vnutorny), medzeru vyplnaju kruzky, je to ulozenie s volou, je to tak naschval, tepelna roztaznost a podobne. Je to vymyslene dobre, len bohuzial, vsetky chyby, co sa stavaju, su kvoli a) ludom, b) ludom, c) benzinu. :o) A presny kruh to nieje nikdy, kazdy valec sa meria v osiach kolmych na seba, t.j. odmeras vnutorny priemer v jednej osi a potom to iste, ale v osi kolmej na povodne meranie. Pokial su tie dva priemery rovnake, tak je ok, pokial sa lisia nad stanovenu povolenu odchylku, je zle.. ja mam napr. na 626 priemery vsade 82,88 mm, len na 2. valci mam pri TDC 82,89 mm, co je uplne v norme. Na to, ze ma 271tis km, je to parada. Bavime sa o odchylkach stotin milimetra. :) Tieto veci platia aj pre ostatne casti motora a prevodovky, hriadelov, lozisk a spol.
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod Kris » Str Okt 10, 2007 11:52 pm

Ok..ale stale nechapem ze kde sa vzal ten navod ze prave tieto otacky na zaciatku..ze potom uz mozes aj nad 3500..ono, asi nemam vysku stroj-inzinierskeho zamerania :o:

Aleee hlavne!..jak to ze presne po 30 tisic je uz zrazu fsecko ok! :lol
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod Bootleg » Štv Okt 11, 2007 12:24 am

to su priblizne cisla a priblizne hodnoty :o) ako vysvetlis beznemu cloveku, ze s tym ma jazdit zlahka? :o) Niekto to bude podtacat, niekto vytacat. :) to je ako PN 7 dni... vyliecis sa za 4 dajme tomu.. ale PN je pre istotu 7. :o)
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod EDU » Štv Okt 11, 2007 12:45 am

mojim strojarskym vzdelanim sa odnepameti vinu veci ako "empiricka konstanta" "empiricky vztah capu a diery...."...

su proste veci ktore sa skusenostou zdokonaluju...

taky rusky samopal... Nemci so svojmi v Stalingrade zmrzli a zasekali sa im, ruske si len "sadli" a strielali dalej... vazne si nepocul o tej odbornej casti strojarini?

Stavari potom maju vyrazi typu "do prirodna", podlahu daj do spadovanej vodovahy ....



:ho: :ho:
Mazda 5 1,8i TX
626 GE HB - Comprex
Obrázok užívateľa
EDU
Forum Guru
 
Príspevky: 1563
Registrovaný: Str Jan 04, 2006 6:30 pm
Bydlisko: Děčín

Poslaťod pepino34 » Štv Okt 11, 2007 1:32 pm

U nových auta se motor zabíhat nemusí, protože výrobní technologie jsou tak přesné že vše lícuje hned jak to sjede z linky.
Jenom jedno pravidlo: točit to až se zahřeje motor ale i olej, tj. tak 5 jízdy po tom, co je rafička teploty motoru v ustálené pozici.
Mazda 626 GF14P2 1.8 92k '98 Obrázok
HTC Touch Pro, 4GB microSD, TT7 Používejte pravidlo ZIPu
Obrázok užívateľa
pepino34
Komunikátor
 
Príspevky: 661
Registrovaný: Sob Sep 02, 2006 7:13 pm
Bydlisko: Brno

Poslaťod Kris » Štv Okt 11, 2007 1:47 pm

No Steve ...davaj oponentsky posudok :lol
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod Bootleg » Štv Okt 11, 2007 2:35 pm

Kris, ja sa uz len smejem. :o)
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod Kris » Štv Okt 11, 2007 2:40 pm

Humor nabok ..skusme zostat korektni ..chceme sa nieco dozvediet od seba ;-)
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod Bootleg » Štv Okt 11, 2007 2:45 pm

Co na to povedat... chapes, to je ako taky chirurgicky rez, ze medzibunkovy, ze ani krv netecie.. taka hlaska no.
Bootleg
NadMazďák
 
Príspevky: 8488
Registrovaný: Uto Mar 18, 2008 8:07 pm

Poslaťod EDU » Štv Okt 11, 2007 3:01 pm

s idealisty a teoretikmi se nema smysl bavit. To je jako nase nedavna diskuse 3+2 dni. Technologie, netechnologie

mi to neda.

OK technologia moze byt aka chce, ale.... Ake je spravne tolerancne ulozenie konstrukcnych casti motora?? Odpoved na tuto otazku je ta, ktora robu motoraren motorarnou.

Velka vola = mala zivotnost
Mala vola = este mensia zivotnost

a tuna nastupuje ten empirizmus... a nasledne "zabehavanie?

K problemu ulozenia este prichadza povrchova uprava jednotlivych casti a secifikacia "hrubosti" povrchu. predstavme si to akoze ten povrch je "chlpaty" a behom zabehavania sa tie chlpy ohnu a natlacia tak, ze motor zacne hladko bezat... je to pochopitelne?

Na mikroskope potom vidis take "rozgniavene" casti materialu na stycnych plochach.

Dalsi problem je dilatacia materialu a postupne vytesnpvanie jednotlivych tepelnych zon navzajom...

No proste obrabanie je pomerne exaktne... ale preco, ako a na aku specifikaciu obrobit je otazka k nezaplateniu....

Preto sa zabehava
Mazda 5 1,8i TX
626 GE HB - Comprex
Obrázok užívateľa
EDU
Forum Guru
 
Príspevky: 1563
Registrovaný: Str Jan 04, 2006 6:30 pm
Bydlisko: Děčín

Poslaťod Gib » Štv Okt 11, 2007 3:12 pm

3+2 dni funguje :ho: a to nie som idealista a uz vobec nie teoretik, len sme sa na to pozerali kazdy z ineho uhla, tot vsjo. :mrk

A k teme: kto veri, ze zabehavat netreba, nech kua nezabehava a po zahriati toci do maxima. Kto ale veri, ze zabeh nieco do seba ma, co je aj moj pripad a aj pripad inych vodicov, ten zabehavat bude.
Naposledy upravil Gib dňa Štv Okt 11, 2007 3:15 pm, celkovo upravené 1
Mazda 6 2.0i F/L 108kW Mio C520 iGO8
I don't wanna change the world, I don't want the world to change me!
Obrázok užívateľa
Gib
Top Mazďák
Top Mazďák
 
Príspevky: 2110
Registrovaný: Ned Aug 06, 2006 9:40 pm
Bydlisko: Rodná hruda

Poslaťod Kris » Štv Okt 11, 2007 3:14 pm

EDU píše:s idealisty a teoretikmi se nema smysl bavit. To je jako nase nedavna diskuse 3+2 dni. Technologie, netechnologie

mi to neda.

OK technologia moze byt aka chce, ale.... Ake je spravne tolerancne ulozenie konstrukcnych casti motora?? Odpoved na tuto otazku je ta, ktora robu motoraren motorarnou.

Velka vola = mala zivotnost
Mala vola = este mensia zivotnost

a tuna nastupuje ten empirizmus... a nasledne "zabehavanie?

K problemu ulozenia este prichadza povrchova uprava jednotlivych casti a secifikacia "hrubosti" povrchu. predstavme si to akoze ten povrch je "chlpaty" a behom zabehavania sa tie chlpy ohnu a natlacia tak, ze motor zacne hladko bezat... je to pochopitelne?

Na mikroskope potom vidis take "rozgniavene" casti materialu na stycnych plochach.

Dalsi problem je dilatacia materialu a postupne vytesnpvanie jednotlivych tepelnych zon navzajom...

No proste obrabanie je pomerne exaktne... ale preco, ako a na aku specifikaciu obrobit je otazka k nezaplateniu....

Preto sa zabehava



Diik..pre toto som zalozil prispevok...este keby si mal fotky z elektronoveho mikroskopu...no paradicka. :o:
Každý sa sťažuje na málo peňazí, ale nikto sa nesťažuje na nedostatok rozumu :)
Obrázok užívateľa
Kris
VIP 2008
 
Príspevky: 6765
Registrovaný: Pon Aug 16, 2004 9:41 am
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Ďalší

Späť na Ako na to?

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť