Kedze tu pribudaju info ohladom prepisov a odpisov a zapisov, dovolim si pridat aktualizovany postup pri dovoze auta z inej krajiny EU. Takto to plati v dnesnych dnoch (dokoncujem prihlasovanie Nissana)
1. Najdenie auta. Moznosti je kopec, napr.
http://www.mobile.de
http://www.autoscout24.de
http://www.autoscout24.at
http://www.autoscout24.it
http://www.autobild.de
Vyhybame sa autam, ktore maju v inzerate napisane "iba na export" ci "gavarime pa rusky"
2. Dovoz auta. Hlavnou podmienkou ale je kupit auto, ktore moze dostat COC certifikat. COC certifikat, aka "certifikat o zhode" je lajstro vydane vyrobcom auta a potvrdzuje, ze konkretny model bol schvaleny pre prevadzku vo vsetkych europskych krajinach. COC certifikat by mali dostat vsetky modely, ktorych predaj sa zacal v EU po roku 1996. Idealne je, ak nam COC certifikat pripravi predajca v inej krajine (este som sa nestretol s tym, ze by nieco pytali - a to tak Mazda, Honda ako aj Nissan). Ak predajca COC nemoze/nechce vystavit (napr. ak ide o kupu od sukromnej osoby), musime si ho pozhanat sami. U nas niektori importeri COC ponukaju (za nekrestanske peniaze), existuju aj agentury, ktore ho vybavia (napr.
http://www.coc.sk).
Okrem COC certifikatu potrebujeme nasledovne doklady:
- kupnu zmluvu
- velky technicky preukaz krajiny, kde bolo auto nahlasene
- potvrdenie o odhlaseni z prevadzky v tejto krajine - bud samostatne lajstro, alebo peciatka na malom technickom preukaze
Pri kupe bud auto nalozime na prives a dovezieme, alebo zakupime prevozne znacky. Zase je dobra asistencia predavajuceho. Vybavenie prevoznych znaciek sa v kazdej krajine lisi, preto to tu nebudem blizsie rozoberat. Snad len upozornenie: pri dovoze z Nemecka si pytajte tzv. "Export-Kennzeichnen" - maju cerveny pruzok na boku a ich zakonna poistka plati v celej EU. Existuju totiz aj "Kurzzulassung-Kennzeichnen", ktore maju zlty pruzok a nemusia vas s nimi pustit na Slovensko, kedze ich zakonna poistka plati iba v krajinach Schengenu.
3. Preklad dokumentov. Uradne prelozit potrebujeme: COC certifikat, potvrdenie o odhlaseni a kupnu zmluvu (najlepsie jej kopiu, aby nam original ostal). Agentur je celkom dost, ja som nechal prekladat teraz u
http://www.coc.sk, kde ma vsetky dokumenty vysli na 2000Skk.
4. Prva navsteva Obvodneho uradu dopravy (dalej len UD). Najdite si svoj na tomto linku:
http://www.telecom.gov.sk/index/go.php?id=1154 . Potrebujete 2000Skk kolok. Ak to vybavujete pre niekoho, je nutne notarsky overene splnomocnenie s nasledovnych textom:
"""
Splnomocniteľ, majiteľ doleuvedeného motorového vozidla, udeľuje splnomocnencovi plnú moc vo veci uznania typoveho schválenia vozidla
Typ:
Rok výroby:
VIN:
v plnom rozsahu správneho poriadku.
"""
Na UD vsetko zoberu a daju dalsi termin navstevy
5. Druha navsteva UD. Tu len dostanete lajstro o "preruseni spravneho konania". Zaroven dostanete sek na uhradu recyklacneho fondu a vsetky papiere z bodu 4 naspat.
6. Teraz treba ist s autom na STK (u diesla aj EK) - STK robia podla COC, tak ho majte pri sebe. Potom uhradit prispevok do recyklacneho fondu. Z potokolu STK, EK a ustrizku zo seku spravte kopie.
7. Tretia navsteva UD. Vezmu si kopie z bodu 6 a daju dalsi termin navstevy
8. Stvrta navsteva UD. Daju nam konecne velky TP. Skontrolujte si vsetky udaje, TP sa mozu len tak hmyrit roznymi zaujimavostami a taktiez velmi radi zabudaju vypisovat vsetky povolene rozmery pneu
9. Mame velky technicak, vybavime zakonnu poistku a supsho pre znacky na DI (viz. Stevov thread)
10. Ked mame znacky, vratime sa na STK, kde prevedieme administrativnu STK. Pride chlapik, kukne VIN a nalepi na sklo nalepku
Voila, auto je prihlasene a my uz len veselo trhame asfalt
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)