Beaver píše:No nerad ti kazim naladu, ale axialni loziska tutove v motoru mas
Fakt? Ci pana, este ze si mi to povedal! (fyi, 15 rokov projektujem motory, od stacionarnych az po F1, ale vsak nic v zlom
Ked sme teda pri tom, v modernych automobilovych motoroch je na kluke vacsinou (95%) len jedno axialne lozisko, obvykle v strede (ak je to konstrukcne mozne), presnejsie povedane, na jednom hlavnom cape na oboch stranach pol-lozisko (zachytava sily len v 1 smere). Jeho namahanie je vsak v porovnani s radialnymi loziskami velmi male. A okrem specialnych pripadov (to musi byt fakt osobitna konstrukcia) je skoro jedno, ci startujes so spojkou, alebo bez nej.
K motorom obecne: ked s nimi pojde hovado, uvari naftak aj benzinovy, to je fuk. A ze niektory motor ma(l) konstrukcnu chybu, to neznamena, ze cely princip dieselovych motorov je nahofno, a dana chyba (praskajuca hlava, napr.) sa bude opakovat u vsetkych motorov. Takto sa neda zobecnovat, ani uvadzat to niekde ako vseobecny problem pre dieselove motory.
K tej robustnosti asi tolko, ovplyvnuje to okrem toho co si spomenul este par velmi dolezitych faktov, a to teplota horenia zmesi, a sposob jej zapalenia/horenia. Ono asi na odolnosti naftaku nieco bude, ked skoro vsetky nakladne auta ho maju. Aj s turbom, aj s CR. Jo a samozrejme to turbo je dochladzovane a mazane olejom, to je snad jasne. No a ak sledujes trochu svet, vies, ze trendom je dnes down-sizing aj u benzinovych motorov, t.j. maly motor + turbo (niekedy dokonca dve), a vypumpovat z nadopovanej 1.4-ky 100kW. Takze opat nic co by bolo kriticke len pre naftaky. Kazda technologia ma svoje + aj -, ale neodvazil by som sa dako jednoznacne povedat ze naftaky tych problemov maju viac. Asi tolko som chcel povedat...