Mazdaklub WEB   |    Mazdaklub FACEBOOK

Ako spravne jazdit so sucasnym dieslom

Hotové riešenia, návody, postupy, zvyklosti, odporúčania a rady z reálneho života...

Moderátor: George

Ako spravne jazdit so sucasnym dieslom

Poslaťod djorkef » Štv Feb 28, 2008 1:47 am

Staci si len precitat tento clanok a hned sa vsetci zamyslime kto ako soferuje, vsak? :nene
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova- ... jici/11624
Neznašam VW Gruppe !!!
Obrázok užívateľa
djorkef
VIP 2007
 
Príspevky: 95
Registrovaný: Str Okt 18, 2006 9:33 pm
Bydlisko: Spišská Nová Ves

Poslaťod Posco » Štv Feb 28, 2008 9:53 am

CItacia: "Srovnatelně zhoubné je pro setrvačník i brzdění motorem. Když už jste líní naučit se podřazovat s meziplynem kvůli plynulosti jízdy, hrozba třicetitisícové investice by vás přesvědčit mohla, ne?"

Podraduje niekto s medziplynom?? Kvoli comu je to lepsie, tam to nieje vysvetlene.
DIK.
Obrázok užívateľa
Posco
VIP 2008
 
Príspevky: 99
Registrovaný: Uto Dec 18, 2007 9:16 am
Bydlisko: Poprad, Bratislava
Znalosť automobilov: 3. Mam už čosi odjazdené, začínam sa rozhliadať po olejoch, filtroch a spotrebnom materiáli.

Poslaťod TomAnt » Štv Feb 28, 2008 11:00 am

Doktor urcite podraduje s medziplynom :) Na 100% :ho:
Mne to robi automat tak akosi automaticky :ho:
Obrázok užívateľa
TomAnt
Administrator VIP2012
 
Príspevky: 17889
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Bratislava
Znalosť automobilov: 4. Viem ako funguje motor, viem aké sú základné a dôležité časti auta a ako principiálne fungujú.

Poslaťod Beaver » Štv Feb 28, 2008 11:18 am

Při podřazování potřebuješ srovnat otáčky motoru a převodovky a motoru. Pokud pustíš spojku moc prudce, auto škubne, protože donutíš motor k náhlému a brutálnímu zpomalení. Něco z toho rázu pochytají ložiska, něco spojka, něco se přenese do toho dvouhmotového setrvačníku a kvůli jeho pružnému propojení dvou částí to nejvíc zapůsobí v tom spoji. Pokud máš horší synchrony, převodovka při podřazování "počítá zuby", ten zvuk poznáš bezpečně. V takovým případě můžeš suplovat synchron tím, že vyřadíš (např. ze 4), přidáš plyn aby vyskočily otáčky a šoupneš tam nižší kvalt (tedy v tomhle případě 3). Nicméně pokud máš v pořádku synchrony a nepouštíš spojku systémem ZAPNUTO/VYPNUTO, tak by neměl být důvod podřazovat s meziplynem, protože co se týká převodovky, tak v té to zařídí synchrony a co se týká propojení převodovka-motor, tam to zařídí spojka svým prokluzem. Samotný setrvačník by neměl být podřazováním bez meziplynu nějak výrazně namáhaný, nicméně pokud má někdo příručku k modernímu turbodýzlu, nechŤ nalistuje příslušnou pasáž a koukne co uvádí výrobce o správné jízdě s vozem. Třeba tam ta rada fakt je :)
Škoda Favorit 136L
Toyota Corolla 1.6
Toyota Supra Mk.III 3.0T
Vždycky můžete bydlet v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům.
Obrázok užívateľa
Beaver
Prispievateľ
 
Príspevky: 450
Registrovaný: Pia Júl 07, 2006 9:36 am

Poslaťod reno76 » Štv Feb 28, 2008 11:25 am

djorkef píše:Staci si len precitat tento clanok a hned sa vsetci zamyslime kto ako soferuje, vsak? :nene
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova- ... jici/11624

zaujimave čitanie.. :hmmhmm
reno76
Prispievateľ
 
Príspevky: 161
Registrovaný: Štv Júl 26, 2007 8:17 pm

Poslaťod MrSix » Štv Feb 28, 2008 3:21 pm

Ten clanok je hodne "anti-dieselovsky" zamerany, a obsahuje polopravdy (niekedy az uplne blbosti) spletene dokopy.

- vstrekovanie - uzasna novinka: aj mnoho benzinovych motorov ma vstrekovanie paliva
- turboduchadlo - na mojom aute je automaticky dochladzovane elektrickym cerpadlom, aj ked motor hned po jazde vypnem
- zotrvacniky - nie je vzdy dvojhmotovy a elasticke elementy su samozrejme dobre dimenzovane (btw je to problem len naftovych motorov?)
- praskanie hlavy - no tak to jo, to je uz fakt argument jaxvina, lebo kazdy vie ze u benzina hlava nemoze prasknut!

K dalsim nezmyslom (namahanie akychsi "axialnych lozisk" pri starte bez spojky) sa ani nebudem vyjadrovat, to je blbost na kvadrat.
Len tolko: naftovy motor je uz vdaka svojej podstate robustnejsi, odolnejsi, stavany na vyssie kilometrove nabehy.
Mazda6/Sport, CD143, Plusline (2007)
Mazda6/SportCombi, G194, Revolution (2019)
MrSix
Prispievateľ
 
Príspevky: 486
Registrovaný: Ned Dec 30, 2007 7:33 pm

Poslaťod Beaver » Štv Feb 28, 2008 4:44 pm

No nerad ti kazim naladu, ale axialni loziska tutove v motoru mas :o) Prasakni hlav u TD/TDS motoru od BMW bylo dano tim, ze pokud s tim jel nekdo jak hovado nez se motor ohral, tak mela tendenci se tepelnym namahanim dodrbat. Bylo to diky tomu, ze to je radovy sestivalec a vnitrni valce c. 3 a 4 jsou nejvic ohrivany. Takze kdo o tom vi, tomu hlava u BMW TD/TDS nepraskne.

Ohledne dochlazovani turba - elektricke cerpadlo vody nebo oleje ? Pokud jen vody, tak je to to prd platny, protoze jakmile prestane proudit olej po vypnuti motoru, tak se zpeni a pripece na horke komponenty. Tj. vznikne tam nanos karbonu a postupne si loziska vydres do mrte.

Podstat robustnosti (a kurevske vahy) dyzlu je v tom, ze musi odolat pomerne vysokym plnicim tlakum + tlakum vznikajicim pri horeni nafty. To jeste samo od sebe nezarucuje, ze vydrzi mnoho kilometru, naopak to zvysuje potrebu kvalitni udrzby a pravidelne vymeny oleje, jinak naopak pujde do haje mnohem rychlej nez benzin.
Škoda Favorit 136L
Toyota Corolla 1.6
Toyota Supra Mk.III 3.0T
Vždycky můžete bydlet v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům.
Obrázok užívateľa
Beaver
Prispievateľ
 
Príspevky: 450
Registrovaný: Pia Júl 07, 2006 9:36 am

Poslaťod dabel » Štv Feb 28, 2008 6:15 pm

Faktom je, ze to praskanie hlav postihuje len niektore motory (neda mi nespomenut aj vychyreny 2.5TD od VM Motori, co sa daval do stareho Chryslera Voyagera).
Ohladom vstrekovacov: ano, benziny maju vstrekovanie tiez, ale neviem o nejakom "vstrekovaci", ktory by sa odporucal po 100-150tkm, ako je bezne u modernych dieslov (asi budu na vine extremne vysoke tlaky, pod ktorymi sa nafta vstrekuje). No a napriek dochladzovaniu tvrdim, ze turbo je najcitlivejsia cast motora - uz len vzhladom na neskutocne otacky, ktorymi sa toci...
Ano, atmosfericky naftak je extra robustny, ale pridanim turba, neskutocneho mnozstva roznych senzorov, neustalym zvysovanim vstrekovacich tlakov a vylepsovanim technologii sa motor stava omnoho zlozitejsim a nachylnejsim na najroznejsie problemy.
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)
Obrázok užívateľa
dabel
VIP 2009
 
Príspevky: 7476
Registrovaný: Sob Feb 02, 2002 1:06 pm
Bydlisko: Doma

Poslaťod MrSix » Štv Feb 28, 2008 7:16 pm

Beaver píše:No nerad ti kazim naladu, ale axialni loziska tutove v motoru mas

Fakt? Ci pana, este ze si mi to povedal! (fyi, 15 rokov projektujem motory, od stacionarnych az po F1, ale vsak nic v zlom ;-)

Ked sme teda pri tom, v modernych automobilovych motoroch je na kluke vacsinou (95%) len jedno axialne lozisko, obvykle v strede (ak je to konstrukcne mozne), presnejsie povedane, na jednom hlavnom cape na oboch stranach pol-lozisko (zachytava sily len v 1 smere). Jeho namahanie je vsak v porovnani s radialnymi loziskami velmi male. A okrem specialnych pripadov (to musi byt fakt osobitna konstrukcia) je skoro jedno, ci startujes so spojkou, alebo bez nej.

K motorom obecne: ked s nimi pojde hovado, uvari naftak aj benzinovy, to je fuk. A ze niektory motor ma(l) konstrukcnu chybu, to neznamena, ze cely princip dieselovych motorov je nahofno, a dana chyba (praskajuca hlava, napr.) sa bude opakovat u vsetkych motorov. Takto sa neda zobecnovat, ani uvadzat to niekde ako vseobecny problem pre dieselove motory.

K tej robustnosti asi tolko, ovplyvnuje to okrem toho co si spomenul este par velmi dolezitych faktov, a to teplota horenia zmesi, a sposob jej zapalenia/horenia. Ono asi na odolnosti naftaku nieco bude, ked skoro vsetky nakladne auta ho maju. Aj s turbom, aj s CR. Jo a samozrejme to turbo je dochladzovane a mazane olejom, to je snad jasne. No a ak sledujes trochu svet, vies, ze trendom je dnes down-sizing aj u benzinovych motorov, t.j. maly motor + turbo (niekedy dokonca dve), a vypumpovat z nadopovanej 1.4-ky 100kW. Takze opat nic co by bolo kriticke len pre naftaky. Kazda technologia ma svoje + aj -, ale neodvazil by som sa dako jednoznacne povedat ze naftaky tych problemov maju viac. Asi tolko som chcel povedat...
Mazda6/Sport, CD143, Plusline (2007)
Mazda6/SportCombi, G194, Revolution (2019)
MrSix
Prispievateľ
 
Príspevky: 486
Registrovaný: Ned Dec 30, 2007 7:33 pm

Poslaťod 323.Hans.626 » Štv Feb 28, 2008 7:38 pm

ale zas klucí já bych byl v klidu.. o mazdě tam nikdo nepíše ani písmeno... a to že jsou skoro všichni majitelé motoru MZR CD spokojeni asi taky nebude náhoda... a u motorů od VW či jiných rádobykvalitníchevropských aut už mě to opravdu dávno, ale dávno nepřekvapuje...
A u firemního auta to moc neřeším, opravy platí firma takže i kdybych svým "nešetrným" zacházením cokoliv oddělal, firma to zaplatí... a mám to vymyšlený tak šikovně že mě osobně by to nestálo ani korunu :ho: :ho: a pro sebe si už ze zásady diesla pořizovat nechci... takže asi tak :)
MAZDAKLAM JE SEKTA a já rozhodně žádnou sektu NEPODPORUJI

Mazda 323 P BA 1.3 16V B3 (1997)
Honda :Civic 8.gen SDN LS 1.8 iVTEC R18A2 (2006)
Obrázok užívateľa
323.Hans.626
VIP 2008
 
Príspevky: 2904
Registrovaný: Štv Dec 15, 2005 9:52 am
Znalosť automobilov: 9. Dokážem vám pomôcť s takmer akýmkoľvek problémom týkajúcim sa Mazdy.

Poslaťod Beaver » Štv Feb 28, 2008 7:46 pm

Pro me za me projektuj treba stihacky :o)

Faktem zustava, ze turbodyzl motory jsou proste narocnejsi na udrzbu a jeji zanedbani se projevuje pomerne fatalne. To jsou potom ty klasicke pripady rozpraskanych hlav (a u TDI je to fakt o neco nachylnejsi vzhledem k uvedenym faktum, nicemene souhlasim s tim, ze to neni vec, co se stava jako na bezicim pasu - nekteri lidi jezdi leta s hlavou prdlou u vyfukoveho kanalu a vubec o tom netusi), pretrhanych rozvodaku, zadrenych turbodmychadel atd.

Nakladni auta - TDI motory maji velky kroutici moment, coz je pozitivni pro takovou kravu jako je treba Karosa narvana lidma (ve ktere se ted pouzivaji tusim Iveco motory, ale stare dalkove Karosy maji lezaty radovy sestivalec Liaz s objemem 10 az 12 litru). Provozovat takovy potvory s bezninovym motorem by nebylo rentabilni, udrzba je tam zpravidla pravidelna a casto jsou permanentne v provozu, takze nehrozi rozmlaceni motoru castyma kratkyma jizdama se studenym motorem.

Trend zmensovani motoru plati jak u koho a jde jednak o sanhu sporit palivo, jednak zmensit emise a jednak vejit se nizkych pojistek. Ze by z toho lidi byli nejak nadseni se rict neda, protoze pokud das malej motor a nedas mu preplnovani, tak bude mit maly zatah a nepredjedes s nim ani Trabanta. Ten turbokompresor TFSI od VW zatim nema zadneho nasledovnika a je pomerne novy, takze je zatim brzo to reseni nejak posuzovat jako dobry nebo spatny. Jelikoz mam k VW celkem odpor, tak ho povazuju preventivne za spatny uz predem :lol
Škoda Favorit 136L
Toyota Corolla 1.6
Toyota Supra Mk.III 3.0T
Vždycky můžete bydlet v autě, ale nikdy nemůžete řídit dům.
Obrázok užívateľa
Beaver
Prispievateľ
 
Príspevky: 450
Registrovaný: Pia Júl 07, 2006 9:36 am

Poslaťod dopr » Štv Feb 28, 2008 7:54 pm

Presne. Proste diesely jsou vice nachylne k zavadam pri nedostatecne peci, nez u stejne nedostatecne pece u benzinu. Server autoweb.cz je muj nejoblibenejsi server o autech a jde videt, ze mr.Six ho asi ted videl poprve. Tam ti typci autum rozumi nez vsichni radoby automobilovi moderatori ze zbytku cekseho automobiloveho webu a ne jen webu (napr. imbecilni pan Beranek z AutoMotoRevue, bohudik, uz tam letos neni :D). Na tema nafta tam onehdy byl cely tyden, kdy vydavali rozsahle fudovane a objektivni clanky o nafte a hodne jsem se toho dozvedel navic, nez jsem vedel. Ale tak, pokud jsi konstrukter motoru pro F1, tak to pak jo :ho:
.: MX-5_NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino :. Obrázok
Obrázok užívateľa
dopr
Forum Guru
 
Príspevky: 1234
Registrovaný: Uto Jún 26, 2007 4:49 pm
Bydlisko: Senetářov, BRNO
Znalosť automobilov: 6. Bežne si robím drobné opravy a úpravy na aute, automechanika potrebujem výnimočne.

Poslaťod 323.Hans.626 » Štv Feb 28, 2008 9:41 pm

no souhlasím... tenhle článek je sice pěknej, ale autoweb má taky různé "úlety" po jejichž přečtení mi prudce stoupl krevní tlak... v jednom případě dokonce natolik, že jsem neodolal a něco i do diskuze připsal a to už v mém případě musí bejt... chápu, každej holt někdy ustřelí.. ALE...
jeden příklad za všechny
http://www.autoweb.cz/recenze-testy-aut ... 2-0i/13130
ale to odbočujem... sorry za ot :lol :lol 8)
MAZDAKLAM JE SEKTA a já rozhodně žádnou sektu NEPODPORUJI

Mazda 323 P BA 1.3 16V B3 (1997)
Honda :Civic 8.gen SDN LS 1.8 iVTEC R18A2 (2006)
Obrázok užívateľa
323.Hans.626
VIP 2008
 
Príspevky: 2904
Registrovaný: Štv Dec 15, 2005 9:52 am
Znalosť automobilov: 9. Dokážem vám pomôcť s takmer akýmkoľvek problémom týkajúcim sa Mazdy.

Poslaťod Sedvo » Pia Feb 29, 2008 1:22 am

Nejsem žádný konstruktér jenom čistě uživatel, měl jsem jak benzín, tak v současnosti mám naftu. S těma vstřikama je to možné, ale asi ne Denso, mám přes 140000 a bez problémů (mimochodem nechal jsem si je seřídit, jestli jsou v pohodě - výsledek - skoro jako nové), takže věřím, že vstřiky vydrží víc jak 150000. Jezdím docela slušně a když tomu šlápnu, tak stejně jak sjedu z dálnice, tak než dojedu domů klidnou jízdou turbína si odpočine (mimochodem M6 má turbo chlazené vodou, takže by mělo vydržet docela dost).
A výdrž benzín nebo nafta, to si myslím, že bude srovnatelná pokud se člověk stará o obojí tak jak má. Ale pokud bych nenajezdil takovou porci kilometrů a neměl zdroj nafty, tak bych měl asi benzín, kvůli menší pravděpodobnosti, že se něco posere. Ale s turbonaftou mě baví jezdit.

A mimochodme pan Vaculík je jeden z redaktorů, kterého vůbec nemusím. A opravit vstřikovač v dnešní době není problém (i Denso či Siemens) a sehnat nový za zajímavé peníze taky jde.

A ten článek je už pěkně starý.
Mazda 6 2.0 MZR - CD GTA Obrázok
Obrázok užívateľa
Sedvo
NadMazďák
 
Príspevky: 3333
Registrovaný: Sob Mar 04, 2006 7:25 pm
Bydlisko: Klobouky u Brna
Znalosť automobilov: 5. Trúfam si na elementárny servis, ako je výmena vadnej žiarovky, výmena brzdných kotúčov a pod.

Poslaťod MrSix » Pia Feb 29, 2008 10:27 am

Beaver píše: ...Nakladni auta - TDI motory maji velky kroutici moment...

Ok, kazdy ma svoj nazor. Len by som rad vyvratil mytus, ze v nakladnych autach su naftaky koli vysokemu krutiacemu momentu. To je totiz prakticky irelevantne, rovnako ako porovnavat krutiaci moment u benzinoveho/naftoveho motora bez informacie o otackach. Smerodajne pre motor je vykon. 100kw je 100kw, ci je to naftovy motor, alebo benzinovy. Oba maju na kolese +/- rovnaky krutiaci moment. A ked som uz pri tom, mala rekapitulacia fyziky (hadam neurazi):

Vykon[W] = Krutiaci_moment[Nm] * Uhlova_rychlost[rad/s] ; pricom Uhlova_rychlost[rad/s] = 2 * Pi * Otacky[/min] / 60

Chcem tym len povedat, ze (priklad) benzinovy motor s krutiacim momentom 100Nm pri 6000rpm je v podstate to iste, ako naftovy motor s 300Nm pri 2000rpm. Staci ked k tomu benzinovemu priradite prevod 1:3, a mate presne tych istych 300Nm pri 2000rpm (ok, je tam strata dake 1-2% ako v kazdom prevode). Inak povedane, vysoky krutiaci moment nie je dovod, preco su v nakladnych autach a autobusoch naftove motory, pretoze by sa velmi lahko dal dosiahnut aj u benzinoveho motora tazsim stalym prevodom. Tym skutocnym dovodom je trvanlivost a zivotnost, ktora vyplyva z robustnosti, vyssej ucinnosti, odlisneho spalovacieho procesu, atd...
Mazda6/Sport, CD143, Plusline (2007)
Mazda6/SportCombi, G194, Revolution (2019)
MrSix
Prispievateľ
 
Príspevky: 486
Registrovaný: Ned Dec 30, 2007 7:33 pm

Ďalší

Späť na Ako na to?

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť