Peugeot 106 electric
otevírám tento blog s čerstvým zážitkem z opravdu neobvyklého auta. Prosím zachovejte tento thread on topic.
Na Peugeotu 106 opravdu není nic neobvyklého, až na to, že tohle auto nemělo výfuk a mezi sedačkami nebyla žádná řadicí páka.
vot éto Téchnika
První překvapení mě čekalo hned když mi majitel vyparkovával auto z garáže. Očekával jsem alespoň nějaký zvuk, tak jak třeba u tramvaje. V autě se jen na chvíli rozbzučelo čerpadlo servořízení a pak v naprosté tichosti vynořilo z garáže. Mám i fotky, ale protože je nemám jak dostat na web použiju ty co jsem našel na webu.
Pod kapotou na první pohled zaujmou dvě věci, ta pod černým krytem není motor jak jsem si původně myslel, ale baterie. Ta hliníková žebrovaná krabice před nimi je modul pro řídicí počítač, nabíječku a regulátor od firmy SAGEM. Baterie jsou chlazené vodním okruhem a jediná jejichúdržba spočívá v pravideném dolívání vodou.
Technické informace na webech se poměrně liší. Našel jsem údaje o výkonu 18-20kW, majitel mi říkal že auto disponuje 21kW . Údaje o dojezdu na jedno nabití se pohybuje okolo 100 km, podle zkušeností z praxe je to prý kolem 150 km. Doba nabíjení je se pohybuje kolem 4 hodin a baterie by měly vydržet na cca 250 tkm. Auto nemá žádnou převodovku, motor je spojen přímo s přední nápravou a změna směru jízdy se provádí jeho přepólováním.
Bydlíme
Po usednutí za volant je na první pohled všechno jako u normálního auta. Pedály jsou ale jenom dva jako u automatu. Volič ale chybí, zpátečka se volí tlačítkem který je pod ovladači topení. Po zapnutí klíčku se rozsvítí úplně jiné kontrolky než na které je člověk zvyklý a vlastně se ani nic jiného neděje.
Budíky obsahují mimo obligátního tachometru také ukazatel kapacity akumulátoru a nahoře uprostřed je další důležitý budík, který kočímu elektrokoní říká, nakolik vybíjí baterie a kdy je auto rekuperací při zpomalování opět dobíjí. Nalevo a napravo jsou ještě další dvě kontrolky, které ukazují, zda se peugeot rozjede dopředu, nebo dozadu. Auto má nezávislé topení Webasto s časovačem a možností dálkového startu. Kufr je identický se standartním autem.
Jedeme
Dost teorie, jedem.
Jízda s autem je velmi příjemná, měkká. Auto naprosto konstantně táhne od nuly až po maximální rychlost. Tu jsem teda nezkoušel, jel jsem asi 80kmh. Tím že odpadlo řazení a z klidu se motor rozebíhá poměrně měkce odpadlo takové to kopnutí do zad a subjektivně by se dalo říct "že to nejede", ale je potřeba pořád hlídat tachometr. Velmi nenápadně a ve vší tichosti se tam rychle objeví cifra kterou by člověk ve městě nerad viděl na displayi nějakého policejního radaru. Vzhledem k tomu že baterie jsou uloženy místo nádrže a nad přední nápravou přišlo mi rozložení hmotnosti daleko lepší než u normálního auta a v zatáčkách se chovalo velmi neutrálně. Citelné je taky i nižší těžiště. Co mi až skoro vadilo bylo absolutní ticho. Měl bych strach, že s tím někde někoho srazím, protože lidi se začnou rozhlížet až když něco slyší. A tady nebylo co.
A na závěr
Vzhledem k tomu že nové auto stálo prý něco přes milion a nové baterie stojí zhruba další půlmilion nedivím se že se z toho stala taková rarita. Vyrobilo se prý jen pár tisíc kusů a v roce 2000 byla výroba ve vší tichosti ukončena. Auto se kterým jsem jel mělo najetých cca 30t takže si svoje ještě teprv odslouží. Bylo zakoupeno před dvěma lety ve švýcarsku v přepočtu za 220000 Kč. Za ty dva roky se s ním najelo po Brně a okolí 120000km a spotřebovalo na to elektriku za 1500,- Kč. Není to auto pro jakoukoliv zábavu za volantem, ale pro co nejlevnější přepravu z bodu A do bodu B, pokud nejsou tyto body od sebe nějak moc daleko. Každý ať si zpočítá jestli se mu nevyplatí koupit to stejné s 1.1 za 50-80t kč a rozdíl v ceně investovat do klasického paliva. Vzhledem k tomu, že se po odchodu baterií na věčnost a za to co by stály nové se dá koupit nový slušný turbodiesel, se stává auto naprosto bezcenné, vzhledem k relativně nízkému dojezdu i max rychlosti, která jej odsuzuje pro použití výhradně ve městě a blízkém okolí bych si jej určitě nekoupil i přes veškeré výhody které nabízí.
PS:Našel jsem na netu inzeráty SAXO za 220 tis. Kč (56 tisíc km), Berlingo za 320 tis Kč (21tisíc km)Peugeot 106 za 270 tis. Kč, najeto: 10 000 km