Enzo píše:Tak mi nedalo a popytal som sa kamosa co uci na strojnickej fakulte v BA. Na 99% su dierky na odvetranie do origo sportovych kotucov robene vrtanim na NC stroji. Kedze po navrtani, sa moze a aj nieco malo zmeni vnutorne pnutie, je potrebne kotuc po takejto uprave vyzihat, aby sa vnutorne pnutie dosledkom vrtania eliminovalo. Aspon takto som si to zapamatal. Takze to co rurkar urobil, vobec nie je scestne riesenie. Akurat to vyzihanie asi neurobil. A pri takto malych dierkach ani nejaka desatinka v nepresnosti nebude mat nejaky neblahy vplyv na jazdne vlastnosti. Co mi na toto povies ty kozmonaut?
Aaaaa pan stavitel je vtipny, nepredpokladam ze to je na mna, ale aj tak trocha teorie, ktoru zelezobetonove konstrukcie asi uplne neriesie. (Kurna jak mozes s tym co robis, argumentovat takou blbostou ako je ucitel na strojnickej fakulte.. )
prosim, uz to bolo dost vtipne, toto uz je opakovanie vtipu a uplne mimo.... ako si sa uz mohol skor docitat, tepelne opracovanie a vyvazenie povazujem za minimum u tejto upravy.
Problem ale nastava s takou hlupostou, ako je vlakno materialu, nerovnomerne pnutie vznikajuce jak od materialovej, tak od geometrickej nepresnosti. neviem ako ten efekt vizualizovat pre jednoduchost, ale
material je tvoreny strukturou, a u kovu je podstatne, akym smerom je material namahany s ohladom na smer vlakien. Funguje to velmi podobne, ako pevnost napriklad niektorych textilii, jednym smerom unesu neskutocnu zataz, inym sa trhaju ako cesto na rezance... ak take vlakno prerusis, meratelne tym zmenis pevnost materialu, minimalne az do bodu, nez sa na/za mezou klzu "vyrovna" lokalne pnutie a je mozne ze sa struktura dostane o5 do rovnovahy...Toto je dovod preco sa kvalitne dierkovane kotuce odlievaju, a nevrtaju....Berry ctes to???
od cesta som sa dostal k problemu nevyvazenia zloziteho rotujuceho telesa. Nevetrany kotuc este ako tak je mozne povazovat za homogenne rotujuce teleso, a vpliv lokalneho nevyvazenie je malicky. (lokalne nevyvazenie vznikne napriklad tym, ze ked robis langos, niekde je nepatrne viac cesta nez inde, ked ho potom ten langos roztocis, zacne sa ti trhat od poruchy smerom do "lahsej" casti telesa/langosa). V pripade chladenych kotucov ale narazis na problem "netrafit sa" alebo "trafit sa" do prechodovej casti vnutrneho zebra( technologicky su tieto rebra robene asi ako???) S geometriou rozmiestnenia tych peknych otvorov do akehosi oblucika je sanca trafit vzdy rovnako hmotnu cast kotuca odhadujem blizko nule. (preto analyza konecnymi prvkami musi byt v tomto pripade doplnena aj o objemovu analyzu...) Naviac hra rolu, ci su tie dieky na rovnakom priemere vyvazene (teda ci nehadze len prstenec s predposlednymi dierkami napriklad) Mno, bez ohladu na tieto moje mudra, v ziadnom pripade nezhadzujem ani nezatracujem sikulu co si to urobil... a ak mu budu fungovat, len mu to prajem...(neviem preco mam ale pocit, ze budu zrat dosticky ako svina, najskor sa mi tam nepacia tie zrazene hrany tych otvorov, budu hadzat a velni skoro budu kopat do brzdoveho pedalu. Ak ich poriadne prismazi, tak to ma na dost kratku dobu.)... ak s nimi teda dodrzi min tlstku a vcas ich vymeni.....Nemalo by sa ale zabudnut ani na teoriu teplych a studenych sportovych dosticiek a tak bla bla bla, sportove dosticky sa tu uz riesili...